Menu
- CursusaanbodMenuMenuMenuMenu
- Incompany
- Online Leren
- Trauma Academie
- OpleidingsadviesMenu
- Supervisie
Menu
Diagnostiek is meestal een kerntaak voor in de praktijk werkzame psychologen en pedagogen. In deze cursus ontwikkel je een professionele houding ten aanzien van diagnostiek en kun je diagnostische instrumenten bewust inzetten. Het doel van deze cursus is om een brede theoretische en praktische basis te bieden voor de diagnostische beroepspraktijk. De cursus beslaat het gehele diagnostische proces van aanmelding tot adviesfase.
Hoe ontrafel en analyseer je, stap voor stap, veelvoorkomende leer- en gedrags- en emotionele problemen bij kinderen? Hoe diagnosticeer je dit helder en vind je oplossingen voor de aanpak van deze problemen?
Op deze en andere vragen krijg je antwoord tijden deze driedaagse cursus, waarin het handelingsgerichte model voor het diagnosticeren centraal staat. Je leert het model theoretisch kennen en praktisch toepassen. Je bestudeert de verschillende fasen van het handelingsgerichte model en past de theorie vervolgens toe in concrete voorbeelden. Hierbij hebben we oog voor de rollen van ouders, kind en school. Zo leer je op compacte wijze vragen van cliënten en leerlingen stap voor stap ontrafelen, helder te diagnosticeren en oplossingen te vinden voor de aanpak ervan.
We focussen op individuele diagnostiek van kinderen (in de basisschoolleeftijd) gericht op veel voorkomende problemen zoals hechtingsproblemen, gedragsproblemen (bijv. ADHD), sociale problemen, emotionele problemen, faalangst, lees- en rekenproblemen.
Deze cursus bestaat uit 3 klassikale bijeenkomsten en een uitgebreid blended programma (5,5 online cursusuren) wat je doet waar en wanneer het jou uitkomt. Dit online programma bestaat uit het volgen van kennisclips en een webinar. Je doet tests en reageert op stellingen.
Bekijk tevens het webinar: Handelingsgerichte Diagnostiek van leer- en gedragsproblemen
Lees het interview met Beatrijs Brand over dyslexie en comorbiditeit met andere stoornissen:
Nieuwe kijk op samenhang tussen dyslexie en andere gedrags- en leerstoornissen.
Kernpunten:
Prijs inclusief:
De eerstvolgende cursus start op .
Klik hier voor een overzicht van alle startdata en locaties
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
LV POH-GGZ | 432874 | 30,0 |
NIP K&J | 432874 | 25,0 herregistratie 25,0 opleiding – diagnostiek 7,0 opleiding – extra literatuurstudie |
NVO-OG* | 432874 | 25,0 herregistratie 25,0 opleiding – diagnostiek 7,0 opleiding – extra literatuurstudie |
SKJ | 432874 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend. |
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Ben jij universitair afgestudeerd orthopedagoog of psycholoog?
• Heb of ben je bezig voor een basisaantekening diagnostiek (BAPD) of komt jouw kennis en niveau overeen?
• Heb je (minimaal) 3 jaar praktijkervaring?
• Werk je in een eigen praktijk, in de onderwijsadvisering, in de jeugdzorg of in het onderwijs?
Dan zien we je graag in de cursus!
We gaan ervan uit dat je een werksetting hebt waarbij je diagnostisch onderzoek kan uitvoeren
(zodat je het geleerde direct in de praktijk kan brengen) én dat je casuïstiek in kan brengen
tijdens de cursus.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Werkwijze
Deze cursus kent een vaste cursusopbouw. Voorafgaand aan elke cursusdag lees je literatuur en zoek je casuïstiek op die je wilt bespreken tijdens de cursusdag. Daarnaast ga je online aan de slag met elementen die je anders klassikaal zou doen, maar nu in jouw eigen tempo, op jouw eigen moment zelf kan doorlopen. Je bekijkt een webinar voorafgaand aan dag 1. Elke cursusdag bekijk je bovendien een online theoriepresentatie (kennisclips) verzorgd door de docent. Elke online voorbereiding wordt afgesloten met een zelftest, een plenaire discussie en ruimte voor vragen.
Ook de cursusdag kent een vaste opbouw. Elk thema wordt ingeleid met een interactieve verdieping op de theorie, waarna er veel ruimte is voor oefenen en toepassen. Eerst met casuïstiek vanuit de docent, later op de dag ook met eigen casuïstiek. Na elke cursusdag maak je praktijkopdrachten. Na afloop van de laatste cursusdag maak je een eindopdracht. De combinatie van theoretische verdieping én veel ruimte voor oefenen en de koppeling met de praktijk zorgen voor een stevige basis en een hoog leereffect.
Reken ongeveer 8 uur voorbereiding per cursusdag, en bovendien 3 uur voor de eindopdracht.
De cursus wordt afgesloten met een schriftelijke eindopdracht (een uitgewerkte casus).
Flipping the classroom
Deze manier van werken noemen we ‘flipping the classroom’. Dit houdt in dat de theorie niet in de klas, maar voorafgaand aan de cursusdag via e-learning gedeeld wordt. Zo blijft er klassikaal meer ruimte over voor oefenen, doen en ervaren. Onderzoek toont aan dat deze manier van lesgeven leidt tot beter leerresultaten en meer betrokkenheid dan een traditionele opzet, waarin theorie klassikaal aangeboden wordt.
Dag 1:
Dag 2:
Dag 3:
Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welk(e) boek(en) je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Naast deze aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Heb je inhoudelijke of praktische vragen over deze cursus? Wil je weten of de cursus past bij jouw praktijk en vooropleiding? Neem dan contact met mij op. Ik denk graag met je mee en help je bij het maken van een goede keuze. Als het nodig is leg ik je vragen voor aan de docent. Ook zorg ik ervoor dat de cursus vlekkeloos verloopt.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Na afloop van deze cursus:
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Klik op het kruisje voor de startdatum voor alle cursusdata.
Startdatum
maandag | 23 mei 2022 | 09:30 – 17:00 | Online |
maandag | 13 juni 2022 | 09:30 – 17:00 | Online |
maandag | 4 juli 2022 | 09:30 – 17:00 | Online |
Startdatum
maandag | 14 november 2022 | 09:30 – 17:00 | Online |
maandag | 28 november 2022 | 09:30 – 17:00 | Online |
maandag | 12 december 2022 | 09:30 – 17:00 | Online |
Startdatum
dinsdag | 16 mei 2023 | 09:30 – 17:00 | Online |
dinsdag | 6 juni 2023 | 09:30 – 17:00 | Online |
dinsdag | 27 juni 2023 | 09:30 – 17:00 | Online |
Locatie: Online lees meer over hoe PAO virtueel lesgeeft
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Ontzettend veel nieuwe kennis en kunde. Ook dat Beatrijs voorbeelden deelt is ontzettend fijn. Beatrijs is heel beschikbaar en zorgt voor dialoog.
Neemt de tijd voor vragen. Biedt genoeg ruimte om te oefenen met casussen. Qua tijdsindeling prima.
Ruim aandacht voor alle fasen binnen de handelingsgerichte diagnostiek. Tevens ook aandacht voor eigen inbreng.
Ik heb er voor mezelf en in het werk heel veel uit kunnen halen en kan hiermee ook de komende tijd nog goed verder blijven ontwikkelen.
Ik vond het heel leerzaam en heel prettig dat het zo afgestemd werd op eigen casussen en eigen vragen.
Het waren vijf zinvolle, leerzame dagen
Beatrijs is een ontzettend inspirerende vakvrouw. Zij weet zo ontzettend veel en kan zo goed kijken vanuit verschillende invalshoeken. Het was echt weer een feestje om naar haar te luisteren.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en weet alles als eerste!