
Marijke Jongbloed
Docent PAO
Voorheen GITP PAO
In deze cursus staat de diagnostiek van ernstige gedrags- en ontwikkelingsproblemen van kinderen centraal. We onderzoeken de effecten van deze problematiek op de onderwijsleersituatie. Vanuit de eigen casuïstiek van de cursist analyseren we in hoeverre de kennis die we krijgen vanuit de diagnostiek van een kind inzetbaar is in het onderwijs; zoals bij advies voor extra onderwijsondersteuningen de invulling daarvan, de invloed op het ontwikkelingsprofiel. En bij de bepaling van toelaatbaarheid tot het S(V)o. Ook de eisen die dit stelt aan de diagnostiek komen daarbij aan orde.
In het programma van de cursus ligt de nadruk op de diagnostiek van ernstige vormen van ontwikkelings- en gedragsproblematiek, die voorheen leidde tot een cluster 4 indicering. Ook psychopathologie die samenhangt met een cluster 2 of 3 indicering komt aan bod.
Het model HGD is het uitgangspunt voor de wijze waarop we kijken naar het diagnostisch proces. Analyse van eigen casuïstiek is een belangrijk onderdeel van de cursus. Door in de opdrachten te werken van uit eigen casuïstiek van de cursist kan de cursus sterk aansluiten bij de eigen werksituatie. Ook cursisten die niet zelf in het onderwijs werkzaam zijn, maar wel werken met kinderen waarbij de onderwijssituatie deel uit maakt van de problematiek zijn welkom.
Prijs inclusief:
De eerstvolgende cursus start op 20200514.
Klik hier voor een overzicht van alle startdata en locaties
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
NIP K&J | 401887 | 21,0 herregistratie 5,0 opleiding – behandeling 16,0 opleiding – diagnostiek 21,0 opleiding – extra literatuurstudie |
NVO-OG* | 401887 | 21,0 herregistratie 5,0 opleiding – behandeling 16,0 opleiding – diagnostiek 21,0 opleiding – extra literatuurstudie |
SKJ | 401887 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend. |
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Je bent professional in het onderwijs of de zorg en wilt meer zicht op de (on)mogelijkheden van kinderen met psychopathologie in het onderwijs. Je leert tijdens deze cursus welke onderwijsondersteuning nodig is om het beste uit deze kinderen te halen. Bovendien krijg je inzicht in de gevolgen van de invoering van het passend onderwijs.
Psychologen en pedagogen. De cursus is primair gericht op gedragswetenschappers die werken in of ten behoeve van het onderwijs. Andere geïnteresseerden kunnen ook deelnemen.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Dag 1
Dag 2
Dag 3
Per thema wordt aandacht besteed aan het algemeen beeld, belangrijke gedrags- en neurobiologische kenmerken vanuit het perspectief van het onderwijs, veranderingen sinds DSM-5, diagnostiek en ondersteuningsplan /OPP.
Werkwijze
Presentaties door de docent worden afgewisseld met praktische oefening aan de hand van casuïstiek. Dit is afwisselend met je eigen casuïstiek of met casuïstiek van de docent.
De tijdsinvestering naast de cursusbijeenkomsten bedraagt naar schatting circa 18 uur (voorbereiding bijeenkomsten, toetscasus).
Literatuur
Deelnemers ontvangen een reader met te bestuderen literatuur en een casusboek (de laatste in bruikleen tijdens de cursus).
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Heb je inhoudelijke of praktische vragen over deze cursus? Wil je weten of de cursus past bij jouw praktijk en vooropleiding? Neem dan contact met mij op. Ik denk graag met je mee en help je bij het maken van een goede keuze. Als het nodig is leg ik je vragen voor aan de docent. Ook zorg ik ervoor dat de cursus vlekkeloos verloopt.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Na afloop van deze cursus:
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Startdatum
donderdag | 16 september. 2021 | 10:00 – 17:00 | Goes |
donderdag | 30 september 2021 | 10:00 – 17:00 | Goes |
donderdag | 14 oktober 2021 | 10:00 – 17:00 | Goes |
Locatie Goes, Hotel Terminus
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Veel theorie, weinig directe handelingsadviezen voor in de praktijk. Zeer bekwame docent.
Ik vond het een zeer interessante cursus en heb veel nieuwe dingen geleerd. Aangezien ik in de dagelijkse praktijk nog veel verslagen lees met DSMIV classeringen, was het goed om meer te leren over de DSM5. Ook ben ik me meer bewust geworden van symptomen en heb ik geleerd om meer verbanden te zien tussen stoornissen. Uiteraard zou het fijner zijn geweest om de cursusdagen in real life te volgen, maar ik vond het online alternatief goed georganiseerd en prettig werkbaar.
Ik heb geleerd dat het belangrijk is om te weten hoe de kinderen op verschillende leeftijden functioneren en wat voor invloed een gebeurtenis kan hebben op een kind van elke leeftijdsgroep. Dan kan ik ook tijdens mijn onderzoek met een psychopathologie bril op, aan de slag.
Ik dacht dat het meer over passend onderwijs zou gaan, maar het gaat vooral over psychopathologie en die invalshoek bij indiceren. Ik heb ook geleerd dat er geen kant en klaar antwoord is voor de plaatsing van leerlingen met bepaalde problemen. En dat is wel jammer.
Ik heb veel kennis opgedaan doordat ik bestaande casussen heb ingebracht en er direct mee heb kunnen oefenen.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en weet alles als eerste!
Heb je een vraag over ons aanbod? Ben je op zoek naar een incompany cursus? Of wil je gratis opleidingsadvies? Stel hier je vraag en wij bellen of mailen je binnen drie werkdagen terug! Je kunt ons ook bellen via: 085 4879310.