Ga naar de inhoud
  • Mijn leeromgeving
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • 085 4879310
Menu
  • Mijn leeromgeving
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • 085 4879310
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Dyslexie
    • Leerproblemen
    Menu
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Dyslexie
    • Leerproblemen
    • Neuropsychologie
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    Menu
    • Neuropsychologie
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    Menu
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
    Menu
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Trauma Academie
  • Opleidingsadvies
    • Opleidingsadvies
    • BIG-geregistreerde beroepen
    • NIP-registratie en accreditatie
    • Jeugd- en gezinsprofessional SKJ
    • VGCt
    • (Mede)behandelaar dyslexie
    • Praktijkondersteuner GGZ
    Menu
    • Opleidingsadvies
    • BIG-geregistreerde beroepen
    • NIP-registratie en accreditatie
    • Jeugd- en gezinsprofessional SKJ
    • VGCt
    • (Mede)behandelaar dyslexie
    • Praktijkondersteuner GGZ
  • Supervisie
Search
Close
  • Home
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Dyslexie
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Leerproblemen
    • Neuropsychologie
    • Neuropsychologie – diagnostiek en behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Trauma Academie
  • Opleidingsadvies
  • Supervisie
  • Mijn Leeromgeving
  • Contact
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde Vragen
  • 085 4879310
Menu
  • Home
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Dyslexie
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Leerproblemen
    • Neuropsychologie
    • Neuropsychologie – diagnostiek en behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Trauma Academie
  • Opleidingsadvies
  • Supervisie
  • Mijn Leeromgeving
  • Contact
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde Vragen
  • 085 4879310
We updaten onze website! Inschrijven is daarom tijdelijk niet mogelijk. Mail je inschrijving naar info@pao.nl.
Nieuw

Cursus Cognitieve Gedragstherapie op school

CGS

Inschrijven
1.000,-
Inschrijven
Deze cursus staat in het STAP-scholingsregister
Overzicht
Accreditaties
Doelgroepen
Programma
Het Team
Resultaat
Data / locaties
Reviews
FAQ
Overzicht

Postacademische cursus het toepassen van leertheoretische en cognitieve analyses en technieken op school

Rated 4.7 out of 5
Reviews bekijken

Op school wordt regelmatig gebruik gemaakt van cognitief gedragstherapeutische kaders en technieken om het gedrag van leerlingen te sturen. Leerkrachten maken veelvuldig gebruik van principes als straffen en belonen, in lesmethodes voor sociaal-emotionele vaardigheden zijn lessen opgenomen over “anders denken”, Ook sociale vaardigheidstrainingen en faalangsttrainingen binnen de school zijn vaak gebaseerd op de cognitieve gedragstherapie.

De school kan bovendien een geschikte plaats zijn om problemen bij kinderen en jongeren vroegtijdig te signaleren en om laagdrempelige interventies aan te bieden. Cognitieve gedragstherapie is daarom bij uitstek een denk- en werkwijze die goed binnen de school past.

Desondanks heeft de gedragstherapie nog niet altijd een stevige plaats binnen de schoolsetting. Orthopedagogen en psychologen binnen de school werken vaak al met gedragstherapeutische technieken of protocollen, maar zouden dit graag meer doen of meer willen inbedden in een geheel.

In deze cursus leer je hoe je als gedragsdeskundige (cognitieve) leertheoretische principes en cognitieve technieken meer bewust en doelmatig inzet binnen de school.

We spraken met docente Anne van de Lavoir over het belang en het nut van cgt in de schoolsetting. Lees hier het hele interview.

Kernpunten:

  • je leert gedragstherapeutische diagnostiek uitvoeren bij leerlingen en leerkrachten;
  • de nadruk ligt op de onderliggende drijfveren van (probleem)gedrag;
  • kom je vanuit analyses tot handelingsadviezen en een interventieplan, waarin je betrokkenen meeneemt en motiveert;
  • opfrissen van kennis en veel oefenen  met leertheoretische principes en cognitieve technieken;
  • een cursus met een goede theorie-praktijk balans en een uitgebreide e-learning

Prijs inclusief:

  • toegang tot de online leeromgeving van PAO
  • uitgebalanceerde mix van klassikaal, online en informeel leren (blended learning)
  • geaccrediteerd certificaat
  • uitgebreide lunch

Docent(en)

Anne van de Lavoir

Docent PAO

Waar en wanneer

De eerstvolgende cursus start op .
Klik hier voor een overzicht van alle startdata en locaties

Klik hier een overzicht van alle startdata en locaties

Studiebelasting

  • Klassikaal: 18 uur
  • Online: 4,5 uur
  • Zelfstudie: 18 uur
Op de hoogte blijven?

Cursus Cognitieve Gedragstherapie op school

Ontvang een seintje als er nieuws is over deze cursus, bijvoorbeeld bij nieuwe cursusdata. Je ontvangt ook een PDF met alle cursusinfo. Meld je hier aan!
PDF & Print

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Accreditaties

Accreditaties

Accreditatie Nummer Accreditatiepunten
NIP K&J & NVO OG* 498220 22,5 herregistratie
14,5 opleiding – behandeling
8,0 opleiding – diagnostiek
1,0 opleiding – extra literatuurstudie
SKJ 498220 Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend

*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.

Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.

Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.

Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Doelgroepen

Doelgroepen

  • ben jij een orthopedagoog of psycholoog?
  • werk jij (ook) op een school of in het onderwijs?
  • wil jij jouw kennis en vaardigheden over cognitief gedragstherapeutische principes en technieken vergroten of opfrissen?
  • wil jij de vertaalslag maken hoe je cgt-technieken toepast binnen een schoolsetting?

Dan is deze cursus echt iets voor jou!
We raden je deze cursus vooral aan als je nog niet eerder een cgt-(basis)cursus hebt gevolgd, of als het lang(er) geleden is dat je een cgt-cursus volgde.
Volgde je recent een cgt-cursus? Dan denken we dat er voor jou in deze cursus te veel overlap zit. We raden je deze cursus dan niet aan.

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Programma

Programma

Dag 1 | Inleiding in het cognitief gedragstherapeutisch proces en de analyses

  • de kennis leer over de leertheorie en cognitieve theorie is opgefrist.
  • de cursist leert een voorlopige casusconceptualisatie/ holistische theorie maken
  • hypotheses opstellen over onderliggende drijfveren van gedrag op basis van je kennis over (gedrags)functieanalyses en betekenisanalyses;
  • oberserveren middels een ABC-schema en hier conclusies uit trekken;
  • antecedente en consequente factoren die invloed hebben op gedrag in kaart brengen.

Dag 2 | Het systematisch beïnvloeden van gedrag op basis van de analyses

  • kennis over operante technieken opgefrist;
  • vanuit dataverzameling en functieanalyse een interventieplan maken en zo handelingsadviezen voor een leerling geven;
  • handvatten voor het meenemen van leerling, ouders en docenten bij het maken van een interventieplan, waardoor je ook de motivatie voor verandering vergroot;
  • ontwikkelen van ideeën over het aanleren van operante gedragstherapeutische technieken aan leerkrachten (zowel gericht op een klas als een individuele leerling).

Dag 3 | De inzet van cognitieve technieken

  • opfrissen kennis over cognitieve technieken;
  • een G-schema opstellen;
  • oefenenen met gedachten herstructureren (uitdagen) en weet je wat voor vragen je kunt stellen om een leerling (of leerkracht of ouders) aan het denken te zetten;
  • ideeën creëren over wat voor exposure-opdrachten of gedragsexperimenten je in kunt zetten (eventueel in samenwerking met hulpverlening);
  • ideeën creëren over het aanleren van cognitieve technieken aan leerkrachten en leerlingen (zowel gericht op een klas als een individuele leerling).
  • hebben van een concreet plan over hoe je cgt(-technieken) in de school kunt integreren

Werkwijze
Deze cursus bestaat uit drie bijeenkomsten. Deze bijeenkomsten bestaan uit een theoriegedeelte en een praktisch gedeelte, waarin we oefenen met (eigen) casuïstiek (o.a. in rollenspellen) en waarin ruimte is voor uitwisseling en discussie.

Voorafgaand aan elke cursusdag volg je een uitgebreide e-learning, met webinars, zelftesten en discussiestellingen. Uiteraard lees je ook literatuur voorafgaand aan de bijeenkomsten.
Na iedere bijeenkomst krijg je een opdracht mee om de theorie in de praktijk te brengen. Zo versterken we de verbinding tussen de cursus en jouw praktijk. We sluiten de cursus af met een casusbeschrijving als toets.

Je moet rekening houden met een voorbereidingstijd van ongeveer 8 uur per cursusdag.

Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Het Team

Programmamanager

Renske Roumen

renske.roumen@pao.nl

Heb je inhoudelijke of praktische vragen over deze cursus? Wil je weten of de cursus past bij jouw praktijk en vooropleiding? Neem dan contact met mij op. Ik denk graag met je mee en help je bij het maken van een goede keuze. Als het nodig is leg ik je vragen voor aan de docent. Ook zorg ik ervoor dat de cursus vlekkeloos verloopt.

Docent(en)

Loading…

Anne van de Lavoir

Docent PAO

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Resultaat

Resultaat

Na afloop van deze cursus:

  • heb je jouw kennis over leertheorie, cognitieve theorie, operante technieken en cognitieve technieken opgefrist;
  • heb je kennis over de holistische theorie (probleemsamenhang) en kun je dit kader gebruiken om informatie over de leerling en zijn omgeving te verzamelen;
  • kun je hypotheses opstellen over onderliggende drijfveren van gedrag op basis van je kennis over (gedrags)functieanalyses en betekenisanalyses.
  • kun je antecedente en consequente factoren die invloed hebben op gedrag in kaart brengen en vandaaruit handelingsadviezen geven;
  • kun je op basis van de analyses een interventieplan maken en bepalen welke gedragstherapeutische (operante) technieken je in kan zetten;
  • heb je handvatten in het presenteren van het interventieplan én het motiveren van betrokkenen hiervoor;
  • kun je diverse cognitieve technieken (G-schema, Meichenbaum e.a.) beter toepassen in je gesprekken met leerlingen, ouders en leerkrachten;
  • heb je praktische, concrete handvatten om cgt(-technieken) in jouw school te integreren.

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Data / locaties

Data & Locaties

Klik op het kruisje voor de startdatum voor alle cursusdata.

Startdatum 

11 jan 2023
Online
20230111
Vol
Woensdag 11 januari 2023 09:30 – 16:30 Online
Woensdag 25 januari 2023 09:30 – 16:30 Online
Woensdag 15 februari 2023 09:30 – 16:30 Online

Startdatum 

10 mei 2023
Utrecht
20230510
Vol
Woensdag 10 mei 2023 09:30 – 16:30 Utrecht
Woensdag 31 mei 2023 09:30 – 16:30 Utrecht
Woensdag 21 juni 2023 09:30 – 16:30 Utrecht

Startdatum 

13 sep 2023
Online
20230913
Schrijf je in
Woensdag 13 september 2023 09:30 – 16:30 Online
Woensdag 4 oktober 2023 09:30 – 16:30 Online
Woensdag 8 november 2023 09:30 – 16:30 Online

Startdatum 

1 nov 2023
Utrecht
20231101
Schrijf je in
Woensdag 1 november 2023 09:30 – 16:30 Utrecht
Woensdag 22 november 2023 09:30 – 16:30 Utrecht
Woensdag 13 december 2023 09:30 – 16:30 Utrecht

Locatie:

Utrecht La Vie Meeting Center

Online lees meer over hoe PAO virtueel lesgeeft

Op de hoogte blijven?

Cursus Cognitieve Gedragstherapie op school

Ontvang een seintje als er nieuws is over deze cursus, bijvoorbeeld bij nieuwe cursusdata. Je ontvangt ook een PDF met alle cursusinfo. Meld je hier aan!
PDF & Print

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Reviews

Plaats een review

Mooie cursus

Rated 5 out of 5
12 januari 2023

Ik heb deze cursus gedaan aan leerkracht. En het was zo interessant dat ik besloten heb om me verder te verdiepen richting de orthopedagogiek. Als leerkracht ben je de hele dag bij de kinderen. En wat is mooie als je zelf een holistische theorie kunt opstellen. Het help je om zicht te krijgen op een probleemsituatie. En zo zijn er nog meer voorbeelden. Gewoon super praktisch. Je kunt er zo mee aan de slag.

Gerarda Hannewijk

Jammer dat de cursus voorbij is!

Rated 5 out of 5
21 juli 2022

Erg goede docent die de theorie heel praktisch brengt. Er was een prima afwisseling tussen de verschillende werkvormen waardoor de cursusdagen omvlogen. De literatuur was interessant. Heel fijn dat de cursus helemaal gericht was op het onderwijs. De locatie was erg mooi met een hele lekkere lunch. Alles was top geregeld.

Annemiek Trommel de Rooij

Doen!

Rated 5 out of 5
4 april 2022

Een mooi opgebouwde cursus, met een praktisch karakter, waarbij een prettige afwisseling is tussen kennisoverdracht en ‘doen’. Hierdoor is het geleerde direct toepasbaar in de praktijk. Anne heeft duidelijk veel kennis over CGT, maar ook van de klinische praktijk; ik heb veel geleerd.

Renée Welling

Zeer zeker de moeite waard!

Rated 5 out of 5
8 januari 2021

Hele goede cursus en heel goede presentator met ongelooflijk veel kennis en praktijkervaring! Erg knap hoe interactief Anne de les heeft gemaakt. Zeer zeer de moeite waard!

Eugenie Korstenhorst

Fijne, praktisch toepasbare informatie

Rated 5 out of 5
4 november 2020

Cursus die veel nieuwe inzichten geeft en al bekende informatie ordent. Fijne, praktisch toepasbare informatie, die je tijdens de cursus al direct in praktijk kunt brengen en verder kunt uitwerken met nieuwe informatie.

Anoniem
​

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

FAQ

Veelgestelde vragen

Binnenkort

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Inschrijven Cursus Cognitieve Gedragstherapie op school
Inschrijven
Inschrijven
Volg ons ook op Instagram!
[Artikel] ‘De kans dat een depressie terugkeert na een behandeling met positieve CGT is kleiner dan na een behandeling met reguliere CGT.’ B…
[Artikel] ‘De kans dat een depressie terugkeert na een behandeling met positieve CGT is kleiner dan na een behandeling met reguliere CGT.’ B…
[Digitaal magazine jeugdcriminaliteit] Het NJI bracht recent een magazine uit, waarin lessen uit de praktijk over jeugdcriminaliteit centraa…
[Digitaal magazine jeugdcriminaliteit] Het NJI bracht recent een magazine uit, waarin lessen uit de praktijk over jeugdcriminaliteit centraa…
[Artikel] “Meer zorgvuldigheid bij de diagnostiek van dementie bij mensen met een verstandelijke beperking.” Dat is al meer dan vijftien jaa…
[Artikel] “Meer zorgvuldigheid bij de diagnostiek van dementie bij mensen met een verstandelijke beperking.” Dat is al meer dan vijftien jaa…
Wij houden je op de hoogte!

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en weet alles als eerste!

Aanmelden

Aanbod op thema

  • Kind en Jeugd
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Volwassen en ouderen
  • Professionele vaardigheden
  • Verstandelijke beperking
  • Oplossingsgerichte Therapie
  • 100% online leren
  • Kind en Jeugd
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Volwassen en ouderen
  • Professionele vaardigheden
  • Verstandelijke beperking
  • Oplossingsgerichte Therapie
  • 100% online leren

Over PAO

  • Over ons
  • Onze docenten
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons
  • Onze docenten
  • Veelgestelde vragen

Kennis en inspiratie

  • Experts aan het woord
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies
  • Experts aan het woord
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies

Contact opnemen

085-4879310
info@pao.nl
Stel een vraag

  • © PAO Psychologie Nascholing & Opleiding
  • Voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Privacybeleid
  • © PAO Psychologie Nascholing & Opleiding
  • Voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Privacybeleid
Stel een vraag
Heb je een vraag over ons aanbod? Ben je op zoek naar een incompany cursus? Of wil je gratis opleidingsadvies? Stel hier je vraag en wij bellen of mailen je binnen drie werkdagen terug! Je kunt ons ook bereiken via: 085 4879310.
info@pao.nl
Mailen kan naar info@pao.nl
085-4879310
Wij zijn maandag t/m vrijdag telefonisch bereikbaar van 09:00 tot 13.00 uur
Chat met ons!
Wij zijn maandag t/m vrijdag bereikbaar van 09:00 tot 13.00 uur