Spring naar de content
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Veelgestelde vragen
  • 085 4879310
Menu
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Veelgestelde vragen
  • 085 4879310
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Dyslexie
    • Kinder- en Jeugdrecht
    • Leerproblemen
    Menu
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Dyslexie
    • Kinder- en Jeugdrecht
    • Leerproblemen
    • Neurodiagnostiek
    • Neuropsychologische diagnostiek
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    Menu
    • Neurodiagnostiek
    • Neuropsychologische diagnostiek
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    Menu
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
    Menu
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies
    • Opleidingsadvies
    • BIG-geregistreerde beroepen
    • NIP-registratie en accreditatie
    • Jeugd- en gezinsprofessional SKJ
    • VGCt
    • (Mede)behandelaar dyslexie
    • Praktijkondersteuner GGZ
    Menu
    • Opleidingsadvies
    • BIG-geregistreerde beroepen
    • NIP-registratie en accreditatie
    • Jeugd- en gezinsprofessional SKJ
    • VGCt
    • (Mede)behandelaar dyslexie
    • Praktijkondersteuner GGZ
  • Mijn Leeromgeving
  • Contact
Search
Close
  • Home
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Dyslexie
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Kinder- en Jeugdrecht
    • Leerproblemen
    • Neurodiagnostiek
    • Neuropsychologische diagnostiek
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies
  • Mijn Leeromgeving
  • Contact
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Veelgestelde Vragen
  • 085 4879310
Menu
  • Home
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Dyslexie
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Kinder- en Jeugdrecht
    • Leerproblemen
    • Neurodiagnostiek
    • Neuropsychologische diagnostiek
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies
  • Mijn Leeromgeving
  • Contact
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Veelgestelde Vragen
  • 085 4879310

Voorheen GITP PAO

Nieuw

Cursus Cognitieve Gedragstherapie op school

CGS

895
Inschrijven
Overzicht
Accreditaties
Doelgroepen
Programma
Het Team
Resultaat
Data / locaties
Reviews
Overzicht

Postacademische cursus het toepassen van leertheoretische en cognitieve analyses en technieken op school

4,6 score
Reviews bekijken

Op school wordt regelmatig gebruik gemaakt van cognitief gedragstherapeutische kaders en technieken om het gedrag van leerlingen te sturen. Leerkrachten maken veelvuldig gebruik van principes als straffen en belonen, in lesmethodes voor sociaal-emotionele vaardigheden zijn lessen opgenomen over “anders denken” en ook sociale vaardigheidstrainingen en faalangsttrainingen binnen de school zijn vaak gebaseerd op de cognitieve gedragstherapie. De school kan bovendien een geschikte plaats zijn om problemen bij kinderen en jongeren vroegtijdig te signaleren en om laagdrempelige interventies aan te bieden. Cognitieve gedragstherapie is zodoende bij uitstek een denk- en werkwijze die goed binnen de school past.

Desondanks heeft de gedragstherapie nog niet altijd een stevige plaats gekregen binnen de schoolsetting. Orthopedagogen en psychologen binnen de school werken soms (onbewust of bewust) al met gedragstherapeutische technieken of protocollen, maar willen dit meer of bewuster doen, of willen het inbedden in een geheel. In deze cursus wordt bekeken hoe je als gedragsdeskundige (cognitieve) leertheoretische principes en technieken meer bewust en doelmatig in kan zetten binnen de school.

We spraken met docente Anne van de Lavoir over het belang en het nut van cgt in de schoolsetting. Lees hier het hele interview.

  • je ontwikkelt kennis over het in kaart brengen van een leerling middels gedragstherapeutische diagnostiek en het uitzetten van interventies hierop
  • de nadruk ligt op de onderliggende drijfveren van (probleem)gedrag
  • je oefent veel met leertheoretische principes en cognitieve technieken

Prijs inclusief:

  • toegang tot de online leeromgeving van PAO
  • uitgebalanceerde mix van klassikaal, online en informeel leren (blended learning)
  • geaccrediteerd certificaat
  • uitgebreide lunch

Docent(en)

Anne van de Lavoir

Docent PAO

Waar en wanneer

De eerstvolgende cursus start op 20200515.
Klik hier voor een overzicht van alle startdata en locaties

Klik hier een overzicht van alle startdata en locaties

Studiebelasting

  • Klassikaal: 18 uur
  • Online: 3 uur
  • Zelfstudie: 15 uur

Cursus Cognitieve Gedragstherapie op school

Wil je een overzicht van alle cursusinfo? Vul hier je gegevens in en download de pdf. We houden je dan ook op de hoogte van ontwikkelingen rondom deze cursus.
PDF & Print

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Accreditaties

Accreditaties

AccreditatieNummerAccreditatiepunten
NIP K&J & NVO OG*37893318,0 herregistratie
12,0 opleiding – behandeling
6,0 opleiding – diagnostiek
12,0 opleiding – extra literatuurstudie
SKJ378933Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend

*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.

Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.

Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.

Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Doelgroepen

Doelgroepen

Deze cursus is bedoeld voor orthopedagogen en psychologen die (ook) werkzaam zijn op school en hun kennis en vaardigheden met betrekking tot cognitief gedragstherapeutische principes en technieken willen opfrissen en/of verdiepen en de vertaalslag willen maken hoe deze zijn toe te passen binnen een schoolsetting.

We raden je deze cursus vooral aan als je nog niet eerder een cgt-(basis)cursus hebt gevolgd, of als het alweer een tijd geleden is dat je een cgt-cursus volgde. Volgde je recent een cgt-cursus? Dan denken we dat er in deze cursus te veel overlap voor je zit. We raden je deze cursus dan niet aan.

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Programma

Programma

Dag 1 

  • de kennis leer over de leertheorie en cognitieve theorie is opgefrist.
  • de cursist leert een voorlopige casusconceptualisatie/ holistische theorie maken
  • de cursist leert een (gedrags)functie-analyse maken op basis van een casus
  • de cursist leert hoe hij/zij middels een ABC-schema kan observeren en hier conclusies uit kan trekken
  • de cursist leert hoe hij/zij een betekenis-analyse kan maken en heeft enige kennis over leefregels, conditionele opvattingen en kernopvattingen.

Dag 2 

  • de kennis behandelen over operante technieken
  • de cursist leert op basis van een functie-analyse antecedente en consequente factoren manipuleren en zodoende handelingsadviezen voor een leerling te geven
  • de cursist leert ideeën te ontwikkelen over hoe hij/zij de analyses en het interventieplan kan presenteren aan de leerling, ouders en docenten en hoe dit de motivatie voor verandering kan verhogen.
  • de cursist leert enkele handvatten in hoe hij/zij operante gedragstherapeutische technieken aan leerkrachten kan aanleren (zowel gericht op een klas als een individuele leerling).

Dag 3 

  • kennis over cognitieve technieken
  • het maken van een G-schema, waarbij ook het herstructureren (uitdagen) van gedachten
  • kennis over bepaalde cognitieve technieken (afhankelijk van de vraag van de groep). En dit toepassen in gesprekken met een leerling, ouders of leerkracht.
  • het wanneer en hoe inzetten van exposure-opdrachten of gedragsexperimenten
  • kennis overbrengen over hoe cognitieve gedragstherapie/ het gebruik van cognitief gedragstherapeutische technieken in de school geïntegreerd kan worden.

Werkwijze

De bijeenkomsten bestaan uit een theoriegedeelte en een praktisch gedeelte, waarbij geoefend kan worden met (eigen) casuïstiek (o.a. in rollenspellen) en waar ruimte is voor uitwisseling en discussie.
Er wordt van de cursist verwacht dat hij/zij voor de bijeenkomst de betreffende literatuur doorneemt en de opdrachten in de online leeromgeving maakt. Na iedere bijeenkomst zal er een opdracht meegegeven worden om de theorie in de praktijk te brengen.

Literatuur

Voor deze cursus dien je de onderstaande boeken zelf aan te schaffen:

  • Prins, P.J.M., Bosch, J.D. & Braet, C. (2018). Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen (pp 182). Houten: Bohn Stafleu van Loghum (182 pagina’s)

We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Het Team

Programmamanager

Renske Roumen

renske.roumen@pao.nl

Heb je inhoudelijke of praktische vragen over deze cursus? Wil je weten of de cursus past bij jouw praktijk en vooropleiding? Neem dan contact met mij op. Ik denk graag met je mee en help je bij het maken van een goede keuze. Als het nodig is leg ik je vragen voor aan de docent. Ook zorg ik ervoor dat de cursus vlekkeloos verloopt.

Docent(en)

Anne van de Lavoir

Docent PAO

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Resultaat

Resultaat

Na afloop van deze cursus:

  • kun je een gedragsfunctie-analyse maken van een leerling (antecedente en consequente factoren die invloed hebben op het gedrag in kaart brengen).
  • kun je hypotheses opstellen over onderliggende drijfveren van gedrag
  • kun je op basis van de analyses een interventieplan maken en bepalen welke gedragstherapeutische (operante) technieken ingezet gaan worden.
  • kun je cognitieve technieken toepassen in je gesprekken met leerlingen, ouders en leerkrachten.

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Data / locaties

Data & Locaties

Startdatum 

5 mrt 2021
Utrecht
20210305
Beschikbaar
vrijdag5 maart 202109:30 – 16:30Utrecht
vrijdag19 maart 202109:30 – 16:30Utrecht
vrijdag9 april 202109:30 – 16:30Utrecht

Locatie Utrecht, La Vie Meeting Center

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Reviews

Plaats een review

Fijne, praktisch toepasbare informatie

5,0 score
4 november 2020

Cursus die veel nieuwe inzichten geeft en al bekende informatie ordent. Fijne, praktisch toepasbare informatie, die je tijdens de cursus al direct in praktijk kunt brengen en verder kunt uitwerken met nieuwe informatie.

Anoniem

Vrolijk, energiek, duidelijk en geïnteresseerd met veel kennis

5,0 score
4 november 2020

Vrolijk, energiek, duidelijk en geïnteresseerd. Veel kennis en draagt die op een prettige manier over. Speelt in op voorkennis en vragen en wensen.

Anoniem

Afwisseling

4,0 score
22 oktober 2020

De afwisseling literatuur – opdrachten – bijeenkomsten en uitwisselen erg fijn, op die manier heb ik het idee er het maximale uit te hebben gehaald. Anne ook een prettige, rustige en goed te volgen cursusleidster!

Anoniem

Inspirerend en boeiend

5,0 score
13 oktober 2020

Cursusleider is in staat geweest om mij te inspireren en een hele dag geboeid in een stoel te houden en dat is best een uitdaging omdat het online was! onderwerpen waren interessant en ik heb echt een slag in mijn professionele ontwikkeling gemaakt. veel dank!

Anoniem

Goede opbouw

4,0 score
29 maart 2020

Ik heb de cursus als heel positief ervaren. Vond het onderwerp zelf heel interessant en de cursus had een goede opbouw.
In eerste instantie vond ik dat er erg veel literatuur, huiswerk en veel test gemaakt moesten worden. Dat vond ik veel en dat legde er voor mij veel druk op. Dit zorgde er echter wel voor dat ik iedere keer goed voorbereid was.
De cursusdag was afwisselend (info, samenwerken, een spel). De cursusleider gaf ook praktijkvoorbeelden. Dat was fijn!

Lotte van der Sloot
​

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Inschrijven Cursus Cognitieve Gedragstherapie op school
Inschrijven
Volg ons ook op Instagram!
[Nieuwe cursusdata: Leergang supervisiekunde] Ze zijn gepland, de data van de nieuwe tweejarige leergang supervisiekunde. De cursus start in…
[Nieuwe cursusdata: Leergang supervisiekunde] Ze zijn gepland, de data van de nieuwe tweejarige leergang supervisiekunde. De cursus start in…
[Psychodiagnostiek cursus] Staat de cursus 'Psychodiagnostiek bij kinderen en jeugdigen' nog op jouw (na)scholingslijstje? Goed nieuws, de c…
[Psychodiagnostiek cursus] Staat de cursus 'Psychodiagnostiek bij kinderen en jeugdigen' nog op jouw (na)scholingslijstje? Goed nieuws, de c…
[Agenda april] Ook zo'n zin en behoefte aan voorjaar? Goed moment om vooruit te kijken naar de cursussen die starten als de zon, hopelijk, w…
[Agenda april] Ook zo'n zin en behoefte aan voorjaar? Goed moment om vooruit te kijken naar de cursussen die starten als de zon, hopelijk, w…
Wij houden je op de hoogte!

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en weet alles als eerste!

Aanmelden

Aanbod op thema

  • Kind en Jeugd
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Volwassen en ouderen
  • Professionele vaardigheden
  • Verstandelijke beperking
  • Oplossingsgerichte Therapie
  • 100% online leren
Menu
  • Kind en Jeugd
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Volwassen en ouderen
  • Professionele vaardigheden
  • Verstandelijke beperking
  • Oplossingsgerichte Therapie
  • 100% online leren

Over PAO

  • Over ons
  • Onze docenten
  • Veelgestelde vragen
Menu
  • Over ons
  • Onze docenten
  • Veelgestelde vragen

Kennis en inspiratie

  • Experts aan het woord
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies
Menu
  • Experts aan het woord
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies

Contact opnemen

085-4879310
info@pao.nl
Stel een vraag

  • © PAO Psychologie Nascholing & Opleiding
  • Voorwaarden
  • Privacyverklaring
Menu
  • © PAO Psychologie Nascholing & Opleiding
  • Voorwaarden
  • Privacyverklaring

Stel een vraag

Heb je een vraag over ons aanbod? Ben je op zoek naar een incompany cursus? Of wil je gratis opleidingsadvies? Stel hier je vraag en wij bellen of mailen je binnen drie werkdagen terug! Je kunt ons ook bellen via: 085 4879310.