Menu
- CursusaanbodMenuMenuMenuMenu
- Incompany
- Online Leren
- Trauma Academie
- OpleidingsadviesMenu
- Supervisie
Menu
In deze, volgens de richtlijnen van de Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve therapie (VGCt) opgezette, basiscursus maakt de cursist op zowel theoretisch als praktisch niveau kennis met de denk- en werkwijze welke wordt gehanteerd binnen de cognitieve gedragstherapie.
Cognitieve gedragstherapie is een bewezen effectieve methode voor de behandeling van een breed scala aan psychische klachten, waarbij het essentieel dat gedegen en vakkundig wordt ingezet.
Deze basiscursus bestaat uit een inleidend deel en een verdiepingsdeel. In het inleidende deel maak je (nader) kennis met de cognitieve gedragstherapie en komen vooral de geschiedenis van de cognitieve gedragstherapie, inleiding in de leerprincipes en inleiding in het gedragstherapeutisch proces aan de orde.
In het verdiepingsdeel ligt de nadruk op verdieping in de leerprincipes en het gedragstherapeutische proces en op de cognitief gedragstherapeutische interventies en technieken.
Het gedragstherapeutisch proces vormt de rode draad van deze basiscursus. We behandelen dit vanuit een gedragstherapeutisch en geïntegreerd cognitief-gedragstherapeutisch perspectief. In het inleidend deel komen de fases van het gedragstherapeutisch proces aan de orde en ligt de nadruk op het vertalen van de leerprincipes en andere theoretische concepten naar de praktijk. Dus het doorvertalen ervan in de gedragsanalyses en het behandelplan.
De vaardigheden die we in het inleidend deel behandelen en oefenen, zoals het opzetten van de holistische theorie en het maken van functie- en betekenisanalyses, staan vooral in dienst van het opstellen van een verantwoord behandelplan.
In het verdiepingsdeel ligt de nadruk op het toepassen van cognitief-gedragstherapeutische, cognitieve en protocollaire behandelingen bij angststoornissen, stemmingsstoornissen en relatieproblemen. De vaardigheden die we in het verdiepingsdeel behandelen en oefenen, zoals het uitvoeren van specifieke interventies, staan in dienst van het verantwoord uitvoeren van het behandelplan.
Deze basiscursus is toegespitst op de diagnostiek en behandeling van stoornissen bij volwassenen (en ouderen). Dit doen we echter vanuit algemene principes en technieken. Hierdoor kan een groot deel van het geleerde ook worden toegepast op kinderen en jeugdigen.
Dit alles leer je door klassikale en online componenten: je hebt minder cursusdagen, meer online elementen, maar evenveel punten.
Lees hier het interview met Gerbrand van Hout ‘Cognitieve gedragstherapie: Het fundament is heel sterk‘.
Kernpunten:
Prijs inclusief:
De eerstvolgende cursus start op .
Klik hier voor een overzicht van alle startdata en locaties
Ontvang een seintje als er nieuws is over deze cursus, bijvoorbeeld bij nieuwe cursusdata. Je ontvangt dan ook een PDF met alle cursusinfo. Meld je hier aan!
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
FGzPt | 464748 | 93,0 herregistratie klinisch (neuro) psychologen |
POH-GGZ | 328637 | 30,0 nascholing praktijkondersteuners |
Verpleegkundig Specialisten Register | 507682 | 100,0 (vanaf 22-09-2023) |
NIP A&G | 464748 | 202,0 (131,0 voor A&G klinische kennis / 71,0 A&G klinische vaardigheden) |
NIP ELP | 464748 | 150,0 |
VGCt | 464748 | 100,0 |
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Voor de VGCt-accreditatie geldt ook de voorwaarde dat je geschikt bent voor de voortzetting van de opleiding tot cognitief gedragstherapeut. De docent beoordeelt dit op grond van de basiscursus.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Universitair opgeleide psychologen, pedagogen, verpleegkundig specialisten, artsen die bekend zijn met de classificaties van angst- en stemmingsstoornissen volgens de DSM 5.
Voor deelname aan de basiscursus is het van belang dat je tijdens de cursus meerdere cliënten ziet voor behandeling of begeleiding zodat je kunt oefenen met de vaardigheden die je in de cursus leert. Dat kan via een baan maar ook een stage- of werkervaringsplaats.
Het gaat in deze cursus om de toepassing van cognitieve gedragstherapie bij volwassenen zonder dat het specifiek ingaat op specifieke doelgroepen, zoals dementerenden of verstandelijk beperkten.
Wil je scholing volgen in het kader van jouw reïntegratie- of hersteltraject? Bespreek met jouw contactpersoon bij UWV of je deze opleiding kunt laten financieren via de raamovereenkomst die PAO Psychologie met UWV heeft.
Werk je samen met hbo-professionals en is het handig wanneer zij ook theoretisch en praktisch kennis maken met de denk- en werkwijze van de cognitieve gedragstherapie? Voor hen biedt PAO Psychologie de Basiscursus cognitief gedragstherapeutisch werker. Ook deze cursus wordt door docent Gerbrand van Hout verzorgd. Deze cursus is een eerste stap in de opleidingsroute tot cognitief gedragstherapeutisch werker (CGW) VGCt. In deze cursus krijgen hulpverleners met een hbo-opleiding een inleiding in de gedragstherapie. Na deze cursus worden zij geacht (onder supervisie) cognitieve gedragstherapie ‘van gemiddelde zwaarte’ te kunnen uitvoeren.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
We werken in deze basiscursus competentiegericht. Dat betekent dat de nadruk in het onderwijs ligt op de, in het competentieprofiel van de VGCt omschreven, (basis)competenties en dat we hierop toetsen.
Flipping the classroom
Bij deze cursus werken we vanuit ‘flipping the classroom’. In een flipped classroom bieden we theorie aan vóór de lesdag. In de cursusdag gaan we vooral aan de slag met oefenen en het doornemen van lastigheden. Na de les ga je het geleerde toepassen in de praktijk en hierop reflecteren. Onderzoek toont aan dat deze manier van lesgeven leidt tot betere leerresultaten en meer betrokkenheid.
E-learning
Voorafgaand aan elke cursusdag lees je literatuur en doorloop je een e-learning. Je bekijkt hierin een theoriepresentatie van de docent, maakt zelftestvragen en discussieert met mede-deelnemers. Tijdens de e-learnings van de eerste cursusdagen ga je ook aan de slag met een videotraining. Hierin oefen je gedragstherapeutische vaardigheden met virtuele cliënten.
Klassikale cursusdagen
De cursusdagen zijn vooral gericht op een het toepassen van kennis en het oefenen ervan. Er is aandacht voor het verdiepen van de theorie, maar de praktijk krijgt de meeste aandacht. Hiervoor gebruiken we verschillende werkvormen, rollenspellen, demonstraties, intervisie en oefenen. In een aantal bijeenkomsten geeft een cursist een demonstratie passend bij het onderwerp van de bijeenkomst, het werkveld en de ervaring van de cursist (waardoor de mogelijkheid wordt geboden voor een vorm van live intervisie/supervisie).
Na elke cursusdag zijn er toepassingsopdrachten naar aanleiding van de cursusdag en de literatuur.
De e-learning kost per bijeenkomst tussen de 1 en 3 uur. Daarnaast moet voor de voorbereiding van literatuur én toepassing in de praktijk zo’n 12 uur per cursusbijeenkomst gerekend worden.
Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Onderwijskundige & Programmamanager
Stuur mij een bericht!
of bel 085 4879310
Heb je inhoudelijke of praktische vragen over deze cursus? Wil je weten of de cursus past bij jouw praktijk en vooropleiding? Neem dan contact met mij op. Ik denk graag met je mee en help je bij het maken van een goede keuze. Als het nodig is leg ik je vragen voor aan de docent. Ook zorg ik ervoor dat de cursus vlekkeloos verloopt.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Na afloop van deze cursus:
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Startdatum
Startdatum
Docent: Marloes van Heusden – van Iperen
maandag | 25 september 2023 | 09:30 – 16:45 | Utrecht |
maandag | 9 oktober 2023 | 09:30 – 16:45 | Utrecht |
maandag | 30 oktober 2023 | 09:30 – 16:45 | Utrecht |
maandag | 13 november 2023 | 09:30 – 16:45 | Utrecht |
maandag | 27 november 2023 | 09:30 – 16:45 | Utrecht |
maandag | 11 december 2023 | 09:30 – 16:45 | Utrecht |
maandag | 15 januari 2024 | 09:30 – 16:45 | Utrecht |
maandag | 29 januari 2024 | 09:30 – 16:45 | Utrecht |
maandag | 26 februari 2024 | 09:30 – 16:45 | Utrecht |
maandag | 11 maart 2024 | 09:30 – 16:45 | Utrecht |
maandag | 25 maart 2024 | 09:30 – 16:45 | Utrecht |
maandag | 8 april 2024 | 09:30 – 16:45 | Utrecht |
maandag | 6 mei 2024 | 09:30 – 16:45 | Reserve dag |
Startdatum
Docent: Lucie Stökl
vrijdag | 22 september 2023 | 09:30 – 16:45 | Online |
vrijdag | 6 oktober 2023 | 09:30 – 16:45 | Online |
vrijdag | 3 november 2023 | 09:30 – 16:45 | Online |
vrijdag | 17 november 2023 | 09:30 – 16:45 | Online |
vrijdag | 1 december 2023 | 09:30 – 16:45 | Online |
vrijdag | 15 december 2023 | 09:30 – 16:45 | Online |
vrijdag | 12 januari 2024 | 09:30 – 16:45 | Online |
vrijdag | 26 januari 2024 | 09:30 – 16:45 | Online |
vrijdag | 9 februari 2024 | 09:30 – 16:45 | Online |
vrijdag | 1 maart 2024 | 09:30 – 16:45 | Online |
vrijdag | 15 maart 2024 | 09:30 – 16:45 | Online |
vrijdag | 29 maart 2024 | 09:30 – 16:45 | Online |
vrijdag | 12 april 2024 | 09:30 – 16:45 | Reserve dag |
Ontvang een seintje als er nieuws is over deze cursus, bijvoorbeeld bij nieuwe cursusdata. Je ontvangt dan ook een PDF met alle cursusinfo. Meld je hier aan!
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Goed georganiseerd, goede en logische opbouw. Informatie was prima in orde, contact met PAO verliep ook voorspoedig. Ontspannen docent, voorbeeld gedrag in gespreksmethoden, wijze van vragen stellen, spiegel voorhouden. Ik heb echt veel geleerd en veel aan de cursus gehad. Bijna alles wat aan bod kwam tijdens de cursus kon ik direct ook in praktijk brengen, het sloot perfect aan. Dat alles op een laagdrempelige en ontspannen manier.
Prettige docent, in voor een grapje, nodigt uit tot kritisch nadenken. basiskennis over cgt is nu aanwezig. Ga met meer zelfvertrouwen behandelingen in nu. Er was voldoende oefengelegenheid. Nu is het zaak in de praktijk meters te maken.
Heb in de praktijk veel aan de cursusinhoud.
Fijne cursus, leuke groep, goede docent. Wel veel literatuur om te lezen, dat maakte het pittig. Opdrachten waren leerzaam.
Intensief en de interesse groeide naarmate de cursus vorderde.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Al onze basiscursussen leggen een basis in de CGT. Je leert er de algemene principes die breed toepasbaar zijn. In de cursussen gaan we dus niet in op specifieke behandelvormen, voor specifieke doelgroepen kinderen, jeugdigen, volwassenen of ouderen. De VGCt gaat ervan uit dat gedragstherapeuten i.o. in CGT-vervolgcursussen deze verdiepende kennis opdoen.
Het verschil zit hem in de docenten en medecursisten. Docenten die in basiscursussen voor volwassenen, kinderen en jeugdigen lesgeven hebben meer kennis en ervaring in de zorg voor kinderen en jeugdigen. Daardoor bestaan deze cursusgroepen over het algemeen voor het grootste deel uit professionals die werkzaam met deze cliëntendoelgroep.
Onze docenten in de basiscursussen volwassenen hebben kennis en ervaring in de zorg voor (jong-)volwassen en ouderen en kiezen er bewust voor les te geven aan deelnemers die hierin hun werkpraktijk hebben. Cursisten werken bijvoorbeeld in de GGZ, verslavingszorg, ouderen- of revalidatiezorg, als relatietherapeut of in vrijgevestigde setting.
Met welke doelgroep werk jij het meeste? Met volwassenen of met kinderen en jeugdigen? Kies op basis hiervan de basiscursus cgt, zodat jíj het beste kunt oefenen en zodat jouw ervaringen het beste aansluiten op die van docenten en medecursisten.
De basiscursussen voor volwassenen, kinderen en jeugdigen zijn geaccrediteerd bij NVO-NIP KJ.
We raden je aan deze vraag te stellen aan de GZ-opleidingsinstelling. Voor hen is het relevant om te weten dat de basiscursus van PAO Psychologie door VGCt wordt erkend (is geaccrediteerd) als 100-uurs basiscursus. Dit geldt voor al onze basiscursussen (vanzelfsprekend).
Naast onze docenten verdient onze werkwijze speciale aandacht: minder cursusdagen, meer online elementen, evenveel punten.
Ter voorbereiding op de cursusdag lees je als cursist niet alleen literatuur. Je volgt een deel van de 100 uur zelfstandig online, voorafgaand aan de cursusdagen. In deze uren bekijk je videopresentaties over de theorie, maak je discussieopdrachten en vragen om na te gaan of je de stof hebt begrepen. Ook oefen je jouw gedragstherapeutische vaardigheden met virtuele cliënten.
Omdat je al veel uren online maakt, zijn er slechts 12 cursusdagen. In deze dagen staat het toepassen van de geleerde kennis en vaardigheden centraal. Je doet dit met (eigen) casuïstiek, in actieve werkvormen. Tijdens een cursusdag is er hierdoor ook veel ruimte voor uitwisseling van ervaringen en kennis.
Voor meer informatie over hoe je cognitief gedragstherapeut kunt worden met en na de basiscursus kun je terecht op onze opleidingsadviespagina.
Via deze pagina kom je uiteindelijk terecht op de juiste pagina van de VGCt, de vereniging die de richtlijnen opstelt, met daarop meer informatie aan welke vooropleiding- en werksettingseisen je moet voldoen.
De VGCt stelt 3 eisen als jij je wil inschrijven als Cognitief gedragstherapeut in opleiding.
Deze eisen leggen zij opleidingsinstellingen niet op in de toelaatbaarheid in de basiscursussen.
Om het leerrendement van jou en jouw medecursisten in onze cursussen waar te maken, vinden wij het een vereiste dat je bekend bent met de classificaties van angst- en stemmingsstoornissen volgens de DSM én tijdens de cursus meerdere cliënten ziet voor behandeling of begeleiding van milde of ernstigere angst – en stemmingsklachten, zodat je kunt oefenen met de vaardigheden die je in de cursus leert. Dat kan via een baan maar ook een stage- of werkervaringsplaats.
Bij twijfel over of jouw werkplek genoeg relevante oefenmogelijkheden biedt, komen wij graag met je in contact.
Voor jou kan interessant zijn om je verder te professionaliseren als Registerpsycholoog NIP A&O. Wist je dat PAO Psychologie deze postmaster verzorgt in samenwerking met de sectie Arbeid en Organisatie van het NIP? Voor meer informatie over dit programma, klik hier.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en weet alles als eerste!