Ga naar de inhoud
  • Mijn leeromgeving
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • 085 4879310
Menu
  • Mijn leeromgeving
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • 085 4879310
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Dyslexie
    • Leerproblemen
    Menu
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Dyslexie
    • Leerproblemen
    • Neuropsychologie
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    Menu
    • Neuropsychologie
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    Menu
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
    Menu
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Trauma Academie
  • Opleidingsadvies
    • Opleidingsadvies
    • BIG-geregistreerde beroepen
    • NIP-registratie en accreditatie
    • Jeugd- en gezinsprofessional SKJ
    • VGCt
    • (Mede)behandelaar dyslexie
    • Praktijkondersteuner GGZ
    Menu
    • Opleidingsadvies
    • BIG-geregistreerde beroepen
    • NIP-registratie en accreditatie
    • Jeugd- en gezinsprofessional SKJ
    • VGCt
    • (Mede)behandelaar dyslexie
    • Praktijkondersteuner GGZ
  • Supervisie
Search
Close
  • Home
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Dyslexie
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Leerproblemen
    • Neuropsychologie
    • Neuropsychologie – diagnostiek en behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Trauma Academie
  • Opleidingsadvies
  • Supervisie
  • Mijn Leeromgeving
  • Contact
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde Vragen
  • 085 4879310
Menu
  • Home
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Dyslexie
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Leerproblemen
    • Neuropsychologie
    • Neuropsychologie – diagnostiek en behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Trauma Academie
  • Opleidingsadvies
  • Supervisie
  • Mijn Leeromgeving
  • Contact
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde Vragen
  • 085 4879310
We updaten onze website! Inschrijven is daarom tijdelijk niet mogelijk. Mail je inschrijving naar info@pao.nl.
Nieuw

Blended basiscursus cognitieve gedragstherapie volwassenen

BGAB

Inschrijven
2850,- (online €2450)
Inschrijven
Deze cursus staat in het STAP-scholingsregister
Overzicht
Accreditaties
Doelgroepen
Programma
Het Team
Resultaat
Data / locaties
Reviews
FAQ
Overzicht

Eerste fase van opleidingstraject tot cognitief gedragstherapeut VGCt

Rated 4.5 out of 5
Reviews bekijken

In deze, volgens de richtlijnen van de Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve therapie (VGCt) opgezette, basiscursus maakt de cursist op zowel theoretisch als praktisch niveau kennis met de denk- en werkwijze welke wordt gehanteerd binnen de cognitieve gedragstherapie.
Cognitieve gedragstherapie is een bewezen effectieve methode voor de behandeling van een breed scala aan psychische klachten, waarbij het essentieel dat gedegen en vakkundig wordt ingezet.

Deze basiscursus bestaat uit een inleidend deel en een verdiepingsdeel. In het inleidende deel maak je (nader) kennis met de cognitieve gedragstherapie en komen vooral de geschiedenis van de cognitieve gedragstherapie, inleiding in de leerprincipes en inleiding in het gedragstherapeutisch proces aan de orde.

In het verdiepingsdeel ligt de nadruk op verdieping in de leerprincipes en het gedragstherapeutische proces en op de cognitief gedragstherapeutische interventies en technieken.

Het gedragstherapeutisch proces vormt de rode draad van deze basiscursus. We behandelen dit vanuit een gedragstherapeutisch en geïntegreerd cognitief-gedragstherapeutisch perspectief. In het inleidend deel komen de fases van het gedragstherapeutisch proces aan de orde en ligt de nadruk op het vertalen van de leerprincipes en andere theoretische concepten naar de praktijk. Dus het doorvertalen ervan in de gedragsanalyses en het behandelplan.

De vaardigheden die we in het inleidend deel behandelen en oefenen, zoals het opzetten van de holistische theorie en het maken van functie- en betekenisanalyses, staan vooral in dienst van het opstellen van een verantwoord behandelplan.

In het verdiepingsdeel ligt de nadruk op het toepassen van cognitief-gedragstherapeutische, cognitieve en protocollaire behandelingen bij angststoornissen, stemmingsstoornissen en relatieproblemen. De vaardigheden die we in het verdiepingsdeel behandelen en oefenen, zoals het uitvoeren van specifieke interventies, staan in dienst van het verantwoord uitvoeren van het behandelplan.

Deze basiscursus is toegespitst op de diagnostiek en behandeling van stoornissen bij volwassenen (en ouderen). Dit doen we echter vanuit algemene principes en technieken. Hierdoor kan een groot deel van het geleerde ook worden toegepast op kinderen en jeugdigen.

Dit alles leer je door klassikale en online componenten: je hebt minder cursusdagen, meer online elementen, maar evenveel punten.

Lees hier het interview met Gerbrand van Hout ‘Cognitieve gedragstherapie: Het fundament is heel sterk‘.

Kernpunten:

  • na afloop van deze cursus kun je zelfstandig (basale) cognitieve gedragstherapie uitvoeren onder supervisie;
  • speciale aandacht voor het gedragstherapeutisch proces, leerprincipes, cognitief-gedragstherapeutische diagnostiek, interventies en technieken;
  • diagnostiek en behandeling van angst- en stemmingsstoornissen;
  • toepassing bij (jong)volwassenen (en ouderen);
  • blended programma: 12 cursusdagen en uitgebreide e-learnings voorafgaand aan de cursusdagen, inclusief oefenen met virtuele cliënten.

Prijs inclusief:

  • toegang tot de online leeromgeving van PAO;
  • uitgebalanceerde mix van klassikaal, online en informeel leren (blended learning);
  • geaccrediteerd certificaat.

 

Docent(en)

Marloes van Heusden – van Iperen

Docent PAO

Lucie Stökl

Docent PAO

Gerbrand van Hout

Docent PAO

Waar en wanneer

De eerstvolgende cursus start op .
Klik hier voor een overzicht van alle startdata en locaties

Klik hier een overzicht van alle startdata en locaties

Studiebelasting

  • Klassikaal: 78 uur
  • Online: 23,5 uur
  • Zelfstudie: 150 uur
Op de hoogte blijven?

Blended basiscursus cognitieve gedragstherapie volwassenen en ouderen

Ontvang een seintje als er nieuws is over deze cursus, bijvoorbeeld bij nieuwe cursusdata. Je ontvangt dan ook een PDF met alle cursusinfo. Meld je hier aan!
PDF & Print

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Accreditaties

Accreditaties

Accreditatie Nummer Accreditatiepunten
FGzPt 464748 93,0 herregistratie klinisch (neuro) psychologen
POH-GGZ 328637 30,0 nascholing praktijkondersteuners
Verpleegkundig Specialisten Register 464748

476385

102,0

102,0 (geldig vanaf 8-12-2022)

NIP A&G 464748 202,0 (131,0 voor A&G klinische kennis / 71,0 A&G klinische vaardigheden)
NIP ELP 464748 150,0
VGCt 464748 100,0

Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.

Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.

Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.

Voor de VGCt-accreditatie geldt ook de voorwaarde dat je geschikt bent voor de voortzetting van de opleiding tot cognitief gedragstherapeut. De docent beoordeelt dit op grond van de basiscursus.

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Doelgroepen

Doelgroepen

Universitair opgeleide psychologen, pedagogen, verpleegkundig specialisten, artsen die bekend zijn met de classificaties van angst- en stemmingsstoornissen volgens de DSM 5.

Voor deelname aan de basiscursus is het van belang dat je tijdens de cursus meerdere cliënten ziet voor behandeling of begeleiding zodat je kunt oefenen met de vaardigheden die je in de cursus leert. Dat kan via een baan maar ook een stage- of werkervaringsplaats.

Het gaat in deze cursus om de toepassing van cognitieve gedragstherapie bij volwassenen zonder dat het specifiek ingaat op specifieke doelgroepen, zoals dementerenden of verstandelijk beperkten.

Wil je scholing volgen in het kader van jouw reïntegratie- of hersteltraject? Bespreek met jouw contactpersoon bij UWV of je deze opleiding kunt laten financieren via de raamovereenkomst die PAO Psychologie met UWV heeft.

Werk je samen met hbo-professionals en is het handig wanneer zij ook theoretisch en praktisch kennis maken met de denk- en werkwijze van de cognitieve gedragstherapie? Voor hen biedt PAO Psychologie de Basiscursus cognitief gedragstherapeutisch werker. Ook deze cursus wordt door docent Gerbrand van Hout verzorgd.  Deze cursus is een eerste stap in de opleidingsroute tot cognitief gedragstherapeutisch werker (CGW) VGCt. In deze cursus krijgen hulpverleners met een hbo-opleiding een inleiding in de gedragstherapie. Na deze cursus worden zij geacht (onder supervisie) cognitieve gedragstherapie ‘van gemiddelde zwaarte’ te kunnen uitvoeren.

 

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Programma

Programma

We werken in deze basiscursus competentiegericht. Dat betekent dat de nadruk in het onderwijs ligt op de, in het competentieprofiel van de VGCt omschreven, (basis)competenties en dat we hierop toetsen.

Flipping the classroom

Bij deze cursus werken we vanuit ‘flipping the classroom’. In een flipped classroom bieden we theorie aan vóór de lesdag. In de cursusdag gaan we vooral aan de slag met oefenen en het doornemen van lastigheden. Na de les ga je het geleerde toepassen in de praktijk en hierop reflecteren. Onderzoek toont aan dat deze manier van lesgeven leidt tot betere leerresultaten en meer betrokkenheid.

E-learning

Voorafgaand aan elke cursusdag lees je literatuur en doorloop je een e-learning. Je bekijkt hierin een theoriepresentatie van de docent, maakt zelftestvragen en discussieert met mede-deelnemers. Tijdens de e-learnings van de eerste cursusdagen ga je ook aan de slag met een videotraining. Hierin oefen je gedragstherapeutische vaardigheden met virtuele cliënten.

Klassikale cursusdagen

De cursusdagen zijn vooral gericht op een het toepassen van kennis en het oefenen ervan. Er is aandacht voor het verdiepen van de theorie, maar de praktijk krijgt de meeste aandacht. Hiervoor gebruiken we verschillende werkvormen, rollenspellen, demonstraties, intervisie en oefenen. In een aantal bijeenkomsten geeft een cursist een demonstratie passend bij het onderwerp van de bijeenkomst, het werkveld en de ervaring van de cursist (waardoor de mogelijkheid wordt geboden voor een vorm van live intervisie/supervisie).

Na elke cursusdag zijn er toepassingsopdrachten naar aanleiding van de cursusdag en de literatuur.

De e-learning kost per bijeenkomst tussen de 1 en 3 uur. Daarnaast moet voor de voorbereiding van literatuur én toepassing in de praktijk zo’n 12 uur per cursusbijeenkomst gerekend worden.

Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Het Team

Programmamanager

Severine van Grunsven-Vervoort

Severine.van.grunsven@pao.nl

Heb je inhoudelijke of praktische vragen over deze cursus? Wil je weten of de cursus past bij jouw praktijk en vooropleiding? Neem dan contact met mij op. Ik denk graag met je mee en help je bij het maken van een goede keuze. Als het nodig is leg ik je vragen voor aan de docent. Ook zorg ik ervoor dat de cursus vlekkeloos verloopt.

Docent(en)

Loading…

Marloes van Heusden – van Iperen

Docent PAO

Lucie Stökl

Docent PAO

Gerbrand van Hout

Docent PAO

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Resultaat

Resultaat

Na afloop van deze cursus:

  • heb je inzicht en basisvaardigheden in de cognitief-gedragstherapeutische denk- en werkwijze;
  • kun je het cognitief gedragstherapeutisch proces toepassen;
  • kun je leermodellen toepassen in de praktijk;
  • kun je holistische theorieën, functieanalyses, betekenisanalyses, behandelplannen en interventiestrategieën ontwerpen;
  • kun je op grond van beschrijvende en verklarende diagnostiek vaststellen wat er aan de hand is bij een cliënt;
  • kun je op grond van diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandelplan opstellen, een behandeling uitvoeren, evalueren en afsluiten;
  • kun je vaststellen welk behandelprogramma, op grond van wetenschappelijke inzichten, voor de cliënt het meest aangewezen is;
  • heb je inzicht en vaardigheid in de symptomen, (beschrijvende en verklarende) diagnostiek, differentiaal diagnostiek, indicatiestelling en zowel cognitief-gedragstherapeutische als protocollaire behandeling van angst- en stemmingsstoornissen;
  • kun je een adequate werkrelatie opzetten en onderhouden en waar nodig het systeem daarbij betrekken;
  • kun je zelfstandig (basale) cognitieve gedragstherapie uitvoeren onder supervisie.

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Data / locaties

Data & Locaties

Klik op het kruisje voor de startdatum voor alle cursusdata.

Startdatum 

6 feb 2023
Online
20230206
Vol

Startdatum 

25 sep 2023
Utrecht
20230925
Schrijf je in

Docent: Marloes van Heusden – van Iperen

maandag 25 september 2023 09:30 – 16:45 Utrecht
maandag 9 oktober 2023 09:30 – 16:45 Utrecht
maandag 30 oktober 2023 09:30 – 16:45 Utrecht
maandag 13 november 2023 09:30 – 16:45 Utrecht
maandag 27 november 2023 09:30 – 16:45 Utrecht
maandag 11 december 2023 09:30 – 16:45 Utrecht
maandag 15 januari 2024 09:30 – 16:45 Utrecht
maandag 29 januari 2024 09:30 – 16:45 Utrecht
maandag 26 februari 2024 09:30 – 16:45 Utrecht
maandag 11 maart 2024 09:30 – 16:45 Utrecht
maandag 25 maart 2024 09:30 – 16:45 Utrecht
maandag 8 april 2024 09:30 – 16:45 Utrecht
maandag 6 mei 2024 09:30 – 16:45 Reserve dag

Startdatum 

22 sep 2023
Online
20230922
Schrijf je in

Docent: Lucie Stökl

vrijdag 22 september 2023 09:30 – 16:45 Online
vrijdag 6 oktober 2023 09:30 – 16:45 Online
vrijdag 3 november 2023 09:30 – 16:45 Online
vrijdag 17 november 2023 09:30 – 16:45 Online
vrijdag 1 december 2023 09:30 – 16:45 Online
vrijdag 15 december 2023 09:30 – 16:45 Online
vrijdag 12 januari 2024 09:30 – 16:45 Online
vrijdag 26 januari 2024 09:30 – 16:45 Online
vrijdag 9 februari 2024 09:30 – 16:45 Online
vrijdag 1 maart 2024 09:30 – 16:45 Online
vrijdag 15 maart 2024 09:30 – 16:45 Online
vrijdag 29 maart 2024 09:30 – 16:45 Online
vrijdag 12 april 2024 09:30 – 16:45 Reserve dag
Op de hoogte blijven?

Blended basiscursus cognitieve gedragstherapie volwassenen en ouderen

Ontvang een seintje als er nieuws is over deze cursus, bijvoorbeeld bij nieuwe cursusdata. Je ontvangt dan ook een PDF met alle cursusinfo. Meld je hier aan!
PDF & Print

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Reviews

Plaats een review

Een prettige cursus, goede sfeer en veilig om vragen te stellen en dingen met elkaar te delen.

Rated 4 out of 5
25 april 2022

Goed georganiseerd, goede en logische opbouw. Informatie was prima in orde, contact met PAO verliep ook voorspoedig. Ontspannen docent, voorbeeld gedrag in gespreksmethoden, wijze van vragen stellen, spiegel voorhouden. Ik heb echt veel geleerd en veel aan de cursus gehad. Bijna alles wat aan bod kwam tijdens de cursus kon ik direct ook in praktijk brengen, het sloot perfect aan. Dat alles op een laagdrempelige en ontspannen manier.

anoniem

Veel geleerd, in de praktijk goed toepasbaar.

Rated 4 out of 5
21 april 2022

Prettige docent, in voor een grapje, nodigt uit tot kritisch nadenken. basiskennis over cgt is nu aanwezig. Ga met meer zelfvertrouwen behandelingen in nu. Er was voldoende oefengelegenheid. Nu is het zaak in de praktijk meters te maken.

anoniem

Positief verrast

Rated 4 out of 5
7 april 2022

Heb in de praktijk veel aan de cursusinhoud.

anoniem

Fijne cursus

Rated 4 out of 5
2 december 2020

Fijne cursus, leuke groep, goede docent. Wel veel literatuur om te lezen, dat maakte het pittig. Opdrachten waren leerzaam.

Anoniem

Intensief en Interessant

Rated 4 out of 5
22 november 2020

Intensief en de interesse groeide naarmate de cursus vorderde.

Natalia Guyo
​

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

FAQ

Veelgestelde vragen

Wat is het verschil met de basiscursus CGT voor volwassenen en kinderen en jeugdigen?

Al onze basiscursussen leggen een basis in de CGT. Je leert er de algemene principes die breed toepasbaar zijn. In de cursussen gaan we dus niet in op specifieke behandelvormen, voor specifieke doelgroepen kinderen, jeugdigen, volwassenen of ouderen. De VGCt gaat ervan uit dat gedragstherapeuten i.o. in CGT-vervolgcursussen deze verdiepende kennis opdoen.

Het verschil zit hem in de docenten en medecursisten. Docenten die in basiscursussen voor volwassenen, kinderen en jeugdigen lesgeven hebben meer kennis en ervaring in de zorg voor kinderen en jeugdigen. Daardoor bestaan deze cursusgroepen over het algemeen voor het grootste deel uit professionals die werkzaam met deze cliëntendoelgroep.

Onze docenten in de basiscursussen volwassenen hebben kennis en ervaring in de zorg voor (jong-)volwassen en ouderen en kiezen er bewust voor les te geven aan deelnemers die hierin hun werkpraktijk hebben. Cursisten werken bijvoorbeeld in de GGZ, verslavingszorg, ouderen- of revalidatiezorg, als relatietherapeut of in vrijgevestigde setting.

Met welke doelgroep werk jij het meeste? Met volwassenen of met kinderen en jeugdigen? Kies op basis hiervan de basiscursus cgt, zodat jíj het beste kunt oefenen en zodat jouw ervaringen het beste aansluiten op die van docenten en medecursisten.

De basiscursussen voor volwassenen, kinderen en jeugdigen zijn geaccrediteerd bij NVO-NIP KJ.

Krijg ik vrijstelling voor CGT in de GZ opleiding wanneer ik deze scholing heb doorlopen?

We raden je aan deze vraag te stellen aan de GZ-opleidingsinstelling. Voor hen is het relevant om te weten dat de basiscursus van PAO Psychologie door VGCt wordt erkend (is geaccrediteerd) als 100-uurs basiscursus. Dit geldt voor al onze basiscursussen (vanzelfsprekend).

Wat maakt jullie basiscursus uniek?

Naast onze docenten verdient onze werkwijze speciale aandacht: minder cursusdagen, meer online elementen, evenveel punten.

Ter voorbereiding op de cursusdag lees je als cursist niet alleen literatuur. Je volgt een deel van de 100 uur zelfstandig online, voorafgaand aan de cursusdagen. In deze uren bekijk je videopresentaties over de theorie, maak je discussieopdrachten en vragen om na te gaan of je de stof hebt begrepen. Ook oefen je jouw gedragstherapeutische vaardigheden met virtuele cliënten.

Omdat je al veel uren online maakt, zijn er slechts 12 cursusdagen. In deze dagen staat het toepassen van de geleerde kennis en vaardigheden centraal. Je doet dit met (eigen) casuïstiek, in actieve werkvormen. Tijdens een cursusdag is er hierdoor ook veel ruimte voor uitwisseling van ervaringen en kennis.

Een CGT basiscursus is de eerste fase van het opleidingstraject tot cognitieve gedragstherapeut. Hoe ziet het vervolgtraject eruit?

Voor meer informatie over hoe je cognitief gedragstherapeut kunt worden met en na de basiscursus kun je terecht op onze opleidingsadviespagina.

Via deze pagina kom je uiteindelijk terecht op de juiste pagina van de VGCt, de vereniging die de richtlijnen opstelt, met daarop meer informatie aan welke vooropleiding- en werksettingseisen je moet voldoen.

Ik ben Arbeid & Organisatiepsycholoog. Ben ik toelaatbaar in deze cursus?

De VGCt stelt 3 eisen als jij je wil inschrijven als Cognitief gedragstherapeut in opleiding.

  1. Vooropleidingseis: gerichte academische opleiding met de vakken psychopathologie, persoonlijkheidsleer en gespreksvaardigheden.
  2. Werksettingseis: 12 uur werken in de ggz, waarvan 6 uur cgt behandelingen doen en clienten met psychische- of gedragsproblemen.
  3. Afgeronde basiscursus: je hebt een door de VGCt geaccrediteerde basiscursus cgt van 100 uur (inleiding en verdieping) afgerond.

Deze eisen leggen zij opleidingsinstellingen niet op in de toelaatbaarheid in de basiscursussen.

Om het leerrendement van jou en jouw medecursisten in onze cursussen waar te maken, vinden wij het een vereiste dat je bekend bent met de classificaties van angst- en stemmingsstoornissen volgens de DSM én tijdens de cursus meerdere cliënten ziet voor behandeling of begeleiding van milde of ernstigere angst – en stemmingsklachten, zodat je kunt oefenen met de vaardigheden die je in de cursus leert. Dat kan via een baan maar ook een stage- of werkervaringsplaats.

Bij twijfel over of jouw werkplek genoeg relevante oefenmogelijkheden biedt, komen wij graag met je in contact.

Voor jou kan interessant zijn om je verder te professionaliseren als Registerpsycholoog NIP A&O. Wist je dat PAO Psychologie deze postmaster verzorgt in samenwerking met de sectie Arbeid en Organisatie van het NIP? Voor meer informatie over dit programma, klik hier.

 

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Inschrijven Blended basiscursus cognitieve gedragstherapie volwassenen
Inschrijven
Inschrijven
Volg ons ook op Instagram!
[Preventieve dyslexiezorg] Dyslexie Centraal publiceert via hun site het boek 'Preventieve Dyslexiezorg', over hoe zorg en onderwijs in een…
[Preventieve dyslexiezorg] Dyslexie Centraal publiceert via hun site het boek 'Preventieve Dyslexiezorg', over hoe zorg en onderwijs in een…
[Artikel] Op tijd de juiste hulp inschakelen voor kinderen en adolescenten met gedragsproblemen, vraagt van professionals met een signalerin…
[Artikel] Op tijd de juiste hulp inschakelen voor kinderen en adolescenten met gedragsproblemen, vraagt van professionals met een signalerin…
[LVB/ZB in de GGZ] ‘A blind spot' 'A blind spot?'Dit is de titel van het proefschrift dat psychiater en senior onderzoeker Jeanet Nieuwenhui…
[LVB/ZB in de GGZ] ‘A blind spot' 'A blind spot?'Dit is de titel van het proefschrift dat psychiater en senior onderzoeker Jeanet Nieuwenhui…
Wij houden je op de hoogte!

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en weet alles als eerste!

Aanmelden

Aanbod op thema

  • Kind en Jeugd
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Volwassen en ouderen
  • Professionele vaardigheden
  • Verstandelijke beperking
  • Oplossingsgerichte Therapie
  • 100% online leren
  • Kind en Jeugd
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Volwassen en ouderen
  • Professionele vaardigheden
  • Verstandelijke beperking
  • Oplossingsgerichte Therapie
  • 100% online leren

Over PAO

  • Over ons
  • Onze docenten
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons
  • Onze docenten
  • Veelgestelde vragen

Kennis en inspiratie

  • Experts aan het woord
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies
  • Experts aan het woord
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies

Contact opnemen

085-4879310
info@pao.nl
Stel een vraag

  • © PAO Psychologie Nascholing & Opleiding
  • Voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Privacybeleid
  • © PAO Psychologie Nascholing & Opleiding
  • Voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Privacybeleid
Stel een vraag
Heb je een vraag over ons aanbod? Ben je op zoek naar een incompany cursus? Of wil je gratis opleidingsadvies? Stel hier je vraag en wij bellen of mailen je binnen drie werkdagen terug! Je kunt ons ook bereiken via: 085 4879310.
info@pao.nl
Mailen kan naar info@pao.nl
085-4879310
Wij zijn maandag t/m vrijdag telefonisch bereikbaar van 09:00 tot 13.00 uur
Chat met ons!
Wij zijn maandag t/m vrijdag bereikbaar van 09:00 tot 13.00 uur