Spring naar de content
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Veelgestelde vragen
  • 085 4879310
Menu
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Veelgestelde vragen
  • 085 4879310
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Dyslexie
    • Kinder- en Jeugdrecht
    • Leerproblemen
    Menu
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Dyslexie
    • Kinder- en Jeugdrecht
    • Leerproblemen
    • Neurodiagnostiek
    • Neuropsychologische diagnostiek
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    Menu
    • Neurodiagnostiek
    • Neuropsychologische diagnostiek
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    Menu
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
    Menu
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies
    • Opleidingsadvies
    • BIG-geregistreerde beroepen
    • NIP-registratie en accreditatie
    • Jeugd- en gezinsprofessional SKJ
    • VGCt
    • (Mede)behandelaar dyslexie
    • Praktijkondersteuner GGZ
    Menu
    • Opleidingsadvies
    • BIG-geregistreerde beroepen
    • NIP-registratie en accreditatie
    • Jeugd- en gezinsprofessional SKJ
    • VGCt
    • (Mede)behandelaar dyslexie
    • Praktijkondersteuner GGZ
  • Mijn Leeromgeving
  • Contact
Search
Close
  • Home
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Dyslexie
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Kinder- en Jeugdrecht
    • Leerproblemen
    • Neurodiagnostiek
    • Neuropsychologische diagnostiek
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies
  • Mijn Leeromgeving
  • Contact
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Veelgestelde Vragen
  • 085 4879310
Menu
  • Home
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Dyslexie
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Kinder- en Jeugdrecht
    • Leerproblemen
    • Neurodiagnostiek
    • Neuropsychologische diagnostiek
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies
  • Mijn Leeromgeving
  • Contact
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Veelgestelde Vragen
  • 085 4879310

Judith Yntema

Drs. Judith Yntema is orthopedagoog, GZ-psycholoog en cognitief gedragstherapeut VGCt en werkzaam in haar eigen praktijk en als behandelaar bij Family Supporters Amsterdam als Pro Justitia rapporteur (NRGD) en als docent voor de PAO.

De blended cursus emotieregulatieproblemen en geweld in het gezin gaat in op:

  • emotieregulatieproblemen in ontwikkelingsperspectief
  • effect van geweld in het gezin op de gehechtheidsontwikkeling
  • risicotaxatie van geweld in het gezin
  • diagnostiek en indicatiestelling bij emotieregulatieproblemen en geweld in het gezin
  • verschillende behandelvormen bij emotieregulatieproblemen en geweld in het gezin

Daarnaast is er veel aandacht voor het oefenen van vaardigheden die bijdragen aan het herstel van de veiligheid in het gezin, bewuste meervoudige partijdigheid en het soepel laten verlopen van de samenwerking met alle betrokken partijen. Lees meer

Blended leren
De cursus werkt met een combinatie van klassikale lessen en online leren. Dat betekent een combinatie van online kennisoverdracht met theorie, opdrachten en video’s en sneller de diepte in met eigen leervragen en het oefenen van vaardigheden tijdens de cursusbijeenkomsten.

Werken aan gezonde emotieregulatie bij huiselijk geweld

‘Pas als het kind zich veilig voelt, is er ruimte voor herstel’

‘Kinderen die te maken hebben met geweldsituaties in het gezin, lopen een veel groter risico op het ontwikkelen van psychopathologie. Door de angst en spanning die deze kinderen continu ervaren, is hun ruimte om emoties op een gezonde manier te kunnen reguleren te klein geworden. Behandeling van stoornissen of problemen die als gevolg daarvan ontstaan, heeft daarom pas zin, als het kind zich veilig voelt.’ Dat stelt Judith Yntema, docent van de PAO blended cursus Emotieregulatieproblemen en geweld in het gezin. ‘Een belangrijk voordeel van de focus op veiligheid is bovendien dat het veel makkelijker wordt samen te werken met de ouders en andere partijen die bij het gezin betrokken zijn.’

‘Pas als het geweld is gestopt en de veiligheid in het gezin is hersteld, kunnen kinderen opgehoopte spanning af laten vloeien en komt er ruimte voor herstel. De hulpverlening begint daarom met duidelijke veiligheidsafspraken die ervoor zorgen dat het weer rustig, stabiel en veilig wordt. Zeker in gezinssituaties met veel zorgen die duiden op geweld, is dat best lastig. Hoe weet je zeker dat het veilig is? Hoe ga je om met gezinsleden die ontkennen of elkaar de schuld geven met elk hun eigen versie van de waarheid? Hoe zorg je voor een soepele samenwerking met de gemeente en Veilig Thuis en eventueel andere betrokken partijen?
Wat zijn emotieregulatieproblemen precies?

Wat zijn emotieregulatieproblemen precies?
Emotieregulatieproblemen is een verzamelnaam van problemen die zich voordoen op het gebied van het uiten en beheersen van emoties. De problemen ontstaan vaak vanuit situaties die leiden tot disregulatie van emoties.  Als het gaat om terugkerende situaties, kun je spreken van patronen die op den duur kunnen leiden tot een stoornis. ‘Voor kinderen zijn emotieregulatieproblemen iets van alle dag omdat zij in beginsel hun emoties alleen kunnen reguleren via de ouder. Wanneer de ouder daar sensitief op reageert, leert het kind adequaat zijn emoties te beheersen en uiten. Wanneer de ouder echter onvoldoende aan kan sluiten op wat het kind nodig heeft, kan er bij langdurige herhaling een patroon van emotiedisregulatie ontstaan, met het risico dat het kind vastloopt in zijn emotionele ontwikkeling.

Een kind dat zijn emoties niet via een ouder kan reguleren
Neem de interactie tussen een temperamentvol kind en een ouder die vanuit zijn eigen belaste voorgeschiedenis snel gestrest en snel overprikkeld raakt. In plaats van op een rustige manier te begrenzen, zodat het kind zijn emoties via de ouder kan reguleren, raken zowel kind als ouder verhit. Wanneer dit blijft gebeuren, kan een patroon ontstaan dat ervoor zorgt dat het kind niet de mogelijkheid krijgt om zijn emoties op een adequate manier te reguleren. De band tussen ouder en kind komt onder druk te staan. Als gevolg daarvan nemen spanning en frustratie toe, wat de ruimte om op een goede manier om te gaan met normale dagelijkse situaties, verkleint.

Opeenstapeling van risicofactoren
‘Een stoornis als gevolg van emotieregulatieproblematiek is vaak het gevolg van een opeenstapeling van risicofactoren. Heeft het kind een bepaalde kwetsbaarheid? Hoe reageren zijn ouders? Hoe veerkrachtig is het kind? Een angstig kind dat langdurig wordt gepest op school en thuis onvoldoende sensitief wordt opgevangen door zijn ouders omdat zij zelf stress of spanningen hebben, heeft door de opeenstapeling van risicofactoren een grotere kans op het ontwikkelen van angstklachten. Wanneer het kind in de interactie met bijvoorbeeld zijn ouders, zijn angstemotie niet kan reguleren, blijft hij hangen in deze emotie, waardoor er minder ruimte is voor andere emoties. Bij kinderen die op jonge leeftijd getraumatiseerd zijn, is de bandbreedte van de maat waarin zij in staat zijn hun emoties adequaat te kunnen reguleren, dan ook veel smaller. Als gevolg daarvan kunnen ze op een afwijkende manier hun emoties gaan reguleren: bijvoorbeeld door acting out of door zich veel sneller dan normaal terug te trekken en moeite hebben met het vasthouden van aandacht en concentratie‘

Genezende werking van gezonde band met ouders
Emotieregulatiestoornissen bij kinderen die veroorzaakt worden door een onveilige gezinssituatie zijn goed te behandelen, zeker door te werken vanuit de gezinssituatie. Als de veiligheid is hersteld, – wat soms ook kan betekenen dat het kind voor bepaalde of onbepaalde tijd niet meer in het gezin woont – kan er gewerkt worden aan communicatiepatronen en wordt het voor het kind mogelijk een gezonde band op te bouwen met zijn ouders. Dat is heel belangrijk voor de vorming van gezonde kerncognities; hoe het kind naar zichzelf en de wereld kijkt. Gebeurt dat niet dan kunnen in het volwassenleven allerlei problemen ontstaan op het gebied van relaties en werk.

Verbonden door het belang van het kind
‘Zeker in gezinnen waarin leden elkaar beschuldigen van geweld, is het voor hulpverleners heel lastig. Door van te voren je bewust te worden dat jij als hulpverlener nooit de volledige waarheid boven tafel zal krijgen, kun je je focussen op de factoren van onveiligheid (uitgeschreven in concreet gedrag) die er wel zijn of worden genoemd door anderen, en daarop anticiperen. Door in het achterhoofd te houden dat onveiligheid veroorzaakt kan worden door verschillende scenario’s, hoef je geen partij te kiezen en kun je samen met de verschillende partijen werken aan veiligheid in belang van het kind. Na veiligheidsafspraken volgens risicoanalyse wordt het mogelijk een behandeling af te stemmen op de grootste risico’s en dynamische factoren die een rol spelen bij herhaling van (kinder)mishandeling en geweld in het gezin.’

Experts aan het woord

Wil je meer weten over een onderwerp? Of je laten inspireren? Lees dan hier alle artikelen van de docenten en adviseurs van PAO Psychologie. Hier lees je bijvoorbeeld over ontwikkelingen zoals Passend onderwijs, Dilemma’s in de jeugdzorg en DSM 5, maar ook over werkzame mechanismen achter een behandelvorm zoals Cognitieve gedragstherapie.

Geen artikelen

Bekijk hier alle artikelen

Volg ons ook op Instagram!
[Agenda april] Ook zo'n zin en behoefte aan voorjaar? Goed moment om vooruit te kijken naar de cursussen die starten als de zon, hopelijk, w…
[Agenda april] Ook zo'n zin en behoefte aan voorjaar? Goed moment om vooruit te kijken naar de cursussen die starten als de zon, hopelijk, w…
[Leergang ervaringsdeskundigheid & veerkracht] "Ervaringsdeskundige begeleiders beschikken over een bron van levende kennis; die extra dimen…
[Leergang ervaringsdeskundigheid & veerkracht] "Ervaringsdeskundige begeleiders beschikken over een bron van levende kennis; die extra dimen…
[Basiscursus cgt bij volwassenen en ouderen] Werk jij met (jong)volwassenen of ouderen? Wil je meer leren over het toepassen van cognitieve…
[Basiscursus cgt bij volwassenen en ouderen] Werk jij met (jong)volwassenen of ouderen? Wil je meer leren over het toepassen van cognitieve…
Wij houden je op de hoogte!

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en weet alles als eerste!

Aanmelden

Aanbod op thema

  • Kind en Jeugd
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Volwassen en ouderen
  • Professionele vaardigheden
  • Verstandelijke beperking
  • Oplossingsgerichte Therapie
  • 100% online leren
Menu
  • Kind en Jeugd
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Volwassen en ouderen
  • Professionele vaardigheden
  • Verstandelijke beperking
  • Oplossingsgerichte Therapie
  • 100% online leren

Over PAO

  • Over ons
  • Onze docenten
  • Veelgestelde vragen
Menu
  • Over ons
  • Onze docenten
  • Veelgestelde vragen

Kennis en inspiratie

  • Experts aan het woord
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies
Menu
  • Experts aan het woord
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies

Contact opnemen

085-4879310
info@pao.nl
Stel een vraag

  • © PAO Psychologie Nascholing & Opleiding
  • Voorwaarden
  • Privacyverklaring
Menu
  • © PAO Psychologie Nascholing & Opleiding
  • Voorwaarden
  • Privacyverklaring

Stel een vraag

Heb je een vraag over ons aanbod? Ben je op zoek naar een incompany cursus? Of wil je gratis opleidingsadvies? Stel hier je vraag en wij bellen of mailen je binnen drie werkdagen terug! Je kunt ons ook bellen via: 085 4879310.