Menu
- CursusaanbodMenuMenuMenuMenu
- Incompany
- Online Leren
- Trauma Academie
- OpleidingsadviesMenu
- Supervisie
Menu
Margriet is algemeen directeur van PAO Psychologie. Ze is verantwoordelijk voor de koers van PAO. Daarnaast is ze actief als adviseur. Ze geeft advies aan zowel zorg- en onderwijs organisaties als aan professionals.
Een nog diverser aanbod, innovatieve oplossingen die scholing behapbaar houden op de drukke werkvloer, én een nieuwe innovatieve evaluatiemethode om een zo hoog mogelijk leerrendement na te streven. 2022 werd een succesvol jaar voor PAO Psychologie met veel nieuwe ontwikkelingen waarvan sommige in 2023 hun beslag krijgen, aldus Margriet Wensink, directeur van PAO. Voor 2023 verwacht Margriet dat de combinatie scholing en het houden van voldoende mensen op de werkvloer, een nog grotere uitdaging wordt voor zorg- en onderwijsorganisaties dan in 2022. ‘Daarom denken we heel erg mee en proberen we nieuwe onderwijsmanieren uit om organisaties en cursisten zo goed mogelijk te faciliteren.’
In een terugblik op 2022 en vooruitblik op 2023 vertelt Margriet hoe PAO Psychologie vanuit persoonlijke aandacht en oprechte wil om het goede te betekenen voor de professionals in de zorg en het onderwijs, en uiteindelijk voor hun cliënten, toegevoegde waarde wil bieden. Van daaruit komt de drive om zoals Margriet het zegt ‘meer mensen te bereiken en nieuw aanbod te blijven ontwikkelen dat aansluit bij de ontwikkelingen in de markt en de behoeften van de beroepsgroep.’
In haar terugblik en vooruitblik heeft Margriet vooral aandacht voor de manier waarop PAO wil bijdragen aan vitaal kunnen blijven werken en leren met:
Én een diverser aanbod met nieuwe cursussen en opleidingen als:
Margriet: ‘Je ziet dat er enerzijds een hoge druk is op psychologen en pedagogen om op hun werk aanwezig te zijn, en anderzijds om voldoende vaardigheden in huis te hebben en hun registraties te onderhouden. Het is dus belangrijk dat professionals vitaal blijven zodat ze gezond hun werk kunnen blijven doen in combinatie met scholing voor registratie of herregistratie. We helpen hen daar onder meer bij met professionele vaardigheidstrainingen. Zodat je als professional goed je positie kunt innemen zonder dat je anderen het gevoel geeft dat je ze in de steek laat, maar wel duidelijk en bewust je grenzen afbakent en tegelijkertijd je doelen bereikt. Denk aan vaardigheden als effectief beïnvloeden, professioneel positioneren, handelingsgericht coachen. Wanneer je als professional het verschil kunt maken tussen betrokkenheid en verantwoordelijkheid, blijf je in je kracht.’
Margriet constateert dat door de hoge werkdruk incompany’s moeilijk van de grond komen. ‘We adviseren nu vaak om een deel van de professionals uit een team aan te laten sluiten bij een open inschrijving en het andere deel van het team een latere uitvoering van de cursus te volgen. Dan hou je de aanwezigheid op de werkvloer goed op orde, je krijgt voldoende mensen met nieuwe vaardigheden waardoor het beter lukt om de vertaalslag naar de werkpraktijk goed te maken en de collega’s kunnen nieuwe ideeën opdoen en veel leren van hoe het in andere organisaties gaat.’
Wanneer je als team wél met z’n allen een training wilt doen zonder dat dit leidt tot onvoldoende bezetting, kun je denken aan een on demand vaardigheidstraining die iedereen op een zelfgekozen locatie en tijdstip kan doen. Margriet: ‘Daarna kan je bijvoorbeeld een teamdag organiseren met een begeleider of docent om de vertaalslag te maken van het geleerde naar de eigen werkplek. Qua tijd is dat veel beter te doen.’
Wanneer je besloten hebt een cursus te gaan doen in de spaarzame tijd die je daarvoor beschikbaar hebt, dan wil je natuurlijk dat je in die tijd veel leert. Een manier om daar als cursusbureau doorgaans op aan te sluiten is het aanbod evalueren met cursisten. Margriet: ’Wij kwamen er op basis van onderzoek achter dat standaard evaluaties niet zoveel zeggen over het leerrendement. Wat voor de één een zeven is, kan tenslotte voor een ander een negen en voor weer voor een ander een vijf zijn. Bovendien zegt tevredenheid niet veel over hoeveel iemand geleerd heeft. Daarom gebruiken we tegenwoordig een evaluatiestructuur waarbij cursisten vaker kort bevraagd worden. Op die manier krijgen we alle informatie om dát te doen in onze cursussen wat ook wat oplevert, zodat we echt een zo hoog mogelijk leerrendement kunnen nastreven voor onze cursisten.’
Naast je drukke baan de energie beschikbaar hebben om nieuwe vaardigheden te leren en toe te passen in de werkpraktijk heeft ook met interesse en dus motivatie te maken. Ook als je gemotiveerd bent om een registratie te halen wil je wél dat alles wat je leert ook toepasbaar is in jouw eigen werkpraktijk. PAO Psychologie heeft daarom geen standaard opleidingsadvies klaarliggen voor registratie- en herregistratietrajecten, zoals kinder- en jeugdpsycholoog NIP en voor bijvoorbeeld een LOGO-verklaring. Margriet: ‘We adviseren persoonlijk en sluiten aan bij de interesses en ambitie van de individuele psycholoog. Dat waarderen ze enorm en je ziet dan dat zo’n traject veel soepeler loopt. Mochten we een specifieke opleiding niet in huis hebben, dan verwijzen we natuurlijk door naar een andere aanbieder.
Afgelopen september is de in eigen huis ontwikkelde postmasteropleiding Arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP van start gegaan. Margriet: ‘Voor de groep psychologen die zich verder willen verdiepen in deze specialisatie was nog geen integrale opleiding beschikbaar. Omdat deelnemers van deze opleiding over het algemeen starters zijn op de arbeidsmarkt, met vaak een pittige baan en een druk sociaal leven, hebben we de opleiding innovatief ingericht. De vierjarige opleiding met veel studie-uren bestaat uit slechts een klein deel live klassikale bijeenkomsten op locatie. We hebben er een intensief blended traject van gemaakt dat goed is te combineren met een druk werk- en privéleven.’
Het voornemen van PAO Psychologie voor 2023 is om meer onderwijs te bieden voor mensen die zich als arbeid- en organisatiepsycholoog of als arbeid en gezondheidspsycholoog willen registreren. Er gebeurt momenteel heel veel binnen de beroepenstructuur van psychologen’, legt Margriet uit. Bovendien gaat er de komende jaren een verschuiving plaatsvinden. Het zou zo maar kunnen dat A&G-psycholoog daar een rol in kan gaan innemen. Nu is het zo dat mensen met bijvoorbeeld een burn-out worden doorverwezen naar een ggz -instelling, terwijl het misschien best mogelijk is om vanuit een andere basis dezelfde hulpverlening te bieden door een psycholoog die weliswaar niet BIG-geregistreerd is, maar wel specialist is op het gebied van arbeid en gezondheid.’
Met de overname van de Trauma Academie in 2022 heeft PAO Psychologie een enorme verdiepingsslag kunnen maken in opleidingen voor de behandeling van vroegkinderlijke chronische traumatisering. ‘Ik was niet op zoek naar een overname’, vertelt Margriet, ‘maar via een gemeenschappelijke relatie kwamen Martijne Rensen, de oprichter van de Trauma Academie, met elkaar in contact en het klikte gelijk. We zijn momenteel druk bezig met het inregelen van de opleidingen die in 2023 voor het eerst onder de paraplu van PAO van start gaan. Ook organiseren we samen met het Centrum Late Effecten Vroegkinderlijke Chronische Traumatisering, het Vroegkinderlijk Traumacongres 2023. Verder gaan we onderzoeken of we vanuit de Trauma Academie een soort kick-start kunnen geven aan therapeuten die ideeën hebben hoe de belangen van mensen met vroegkinderlijk trauma beter behartigd kunnen worden, bij elkaar kunnen komen. Een aantal docenten en alumni van de Trauma Academie hebben aangegeven heel sterk deze behoefte te hebben, en wij juichen dit van harte toe.’
Overname AXON; méér aanbod voor begeleiding en behandeling bij NAH
Een ander opleidingsinstituut waarmee Margriet afgelopen jaar in contact is gekomen is AXON leertrajecten, gespecialiseerd in niet-aangeboren hersenletsel. AXON biedt opleidingen, voor verpleegkundigen, andere paramedici en begeleiders, waarin de achtergronden van hersenletsel en de aanpak in de praktijk centraal staan. De opleidingen zijn afgestemd op verschillende beroepsgroepen in sectoren van zorg, revalidatie, onderwijs, wonen, dagbesteding en arbeidsintegratie. ‘We hebben elkaar gevonden op de inhoud’, vertelt Margriet. Hier lees je meer achtergrond over de overgang van AXON naar PAO.
In 2023 gaan ook de opleidingen van AXON onder de paraplu van PAO van start. In tegenstelling tot de opleidingen van de Trauma Academie die op de PAO-website te vinden zijn, kun je de opleidingen van AXON vinden op een eigen website axonleertrajecten.nl.
Voor cursisten, freelance docenten en het team van PAO Psychologie, dat door alle ontwikkelingen uitgroeit tot twaalf collega’s, is er in 2023 dus genoeg om naar uit te kijken. ‘We hopen dat we net als in 2022 cursisten en docenten weer live bijeen kunnen brengen op cursuslocaties en in onze online cursuskamers, en dat we met onze on demand vaardigheidstrainingen, webinars en blended trajecten de flexibiliteit bieden om werk en gemotiveerd leren met een hoog rendement goed te combineren. Tot in het nieuwe jaar!’
PS: Alle klassikale cursussen, opleidingen en on demand trainingen en webinars zijn geaccrediteerd. Aanbod met een tarief vanaf 1000 euro komt in aanmerking voor het STAP-budget.
Wil je meer weten over een onderwerp? Of je laten inspireren? Lees dan hier alle artikelen van de docenten en adviseurs van PAO Psychologie. Hier lees je bijvoorbeeld over ontwikkelingen zoals Passend onderwijs, Dilemma’s in de jeugdzorg en DSM 5, maar ook over werkzame mechanismen achter een behandelvorm zoals Cognitieve gedragstherapie.
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en weet alles als eerste!