Ga naar de inhoud
  • Mijn leeromgeving
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • 085 4879310
Menu
  • Mijn leeromgeving
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • 085 4879310
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Dyslexie
    • Leerproblemen
    Menu
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Dyslexie
    • Leerproblemen
    • Neuropsychologie
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    Menu
    • Neuropsychologie
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    Menu
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
    Menu
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Trauma Academie
  • Opleidingsadvies
    • Opleidingsadvies
    • BIG-geregistreerde beroepen
    • NIP-registratie en accreditatie
    • Jeugd- en gezinsprofessional SKJ
    • VGCt
    • (Mede)behandelaar dyslexie
    • Praktijkondersteuner GGZ
    Menu
    • Opleidingsadvies
    • BIG-geregistreerde beroepen
    • NIP-registratie en accreditatie
    • Jeugd- en gezinsprofessional SKJ
    • VGCt
    • (Mede)behandelaar dyslexie
    • Praktijkondersteuner GGZ
  • Supervisie
Search
Close
  • Home
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Dyslexie
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Leerproblemen
    • Neuropsychologie
    • Neuropsychologie – diagnostiek en behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Trauma Academie
  • Opleidingsadvies
  • Supervisie
  • Mijn Leeromgeving
  • Contact
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde Vragen
  • 085 4879310
Menu
  • Home
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Dyslexie
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Leerproblemen
    • Neuropsychologie
    • Neuropsychologie – diagnostiek en behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Trauma Academie
  • Opleidingsadvies
  • Supervisie
  • Mijn Leeromgeving
  • Contact
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde Vragen
  • 085 4879310
We updaten onze website! Inschrijven is daarom tijdelijk niet mogelijk. Mail je inschrijving naar info@pao.nl.

Marijke Jongbloed

Marijke Jongbloed is GZ-psycholoog, NVO Orthopedagoog-Generalist en NVO-supervisor.

De overstap van DSM IV naar DSM-5: ‘Niet zo ingewikkeld als het lijkt’

Marijke Jongbloed: ‘De overstap van DSM IV naar DSM-5 is niet zo ingewikkeld als het lijkt’

‘De DSM is niets anders dan een diagnostisch instrument om beschrijvende diagnoses betrouwbaar en met meer zekerheid te klasseren. De overstap van DSM IV naar DSM-5 per 1 januari 2017 verandert daar niet veel aan.’ Aan het woord is Marijke Jongbloed, GZ-psycholoog, NVO Orthopedagoog-Generalist en NVO-supervisor. Ze is als docent betrokken bij de PAO cursussen over DSM-5 en de overstap van DSM IV naar DSM-5 voor het klasseren van psychische stoornissen bij kinderen en jeugdigen.

Algemene beschrijving van een specifieke situatie
Over de zin van de DSM, de afkorting van Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, is Marijke Jongbloed duidelijk: ‘Een DSM klassering is niets meer en niets minder dan een algemene beschrijving van een specifieke situatie. Het maakt individuele diagnoses vergelijkbaar en de communicatie erover makkelijker. Maar, ook al kom je tot de conclusie dat een kind ADHD heeft, de specifieke beschrijvende diagnose blijft nodig om de behandeling die dit specifieke kind nodig heeft, vast te stellen.´

Popularisering van de DSM
Het nadeel van de DSM vindt Marijke de etikettencultuur die als gevolg van de popularisering van DSM-termen als autisme en ADHD is ontstaan bij leerkrachten en ouders. ‘Je hoort soms een leraar zeggen dat hij vijf ADHD ‘ers in de klas heeft. Ten eerste is dat niet zo waarschijnlijk en ten tweede krijgen de kinderen een etiket opgeplakt zonder dat ze zijn gediagnosticeerd. Veel orthopedagogen en psychologen weten gelukkig beter.’

Over Marijke Jongbloed
Marijke Jongbloed is orthopedagoog en GZ-psycholoog, supervisor NVO. Zij heeft jarenlang ervaring opgedaan in de diagnostiek en indicatiestelling voor speciaal onderwijs en was tot voor kort werkzaam als coördinerend onderzoeker bij de Evaluatie- en Adviescommissie Passend Onderwijs ECPO en is nu lid van de NRO commissie evaluatie Passend onderwijs. Daarnaast is ze als docent betrokken bij de PAO cursussen:
Blended DSM-5 voor kinderen en jeugdigen
Procesdiagnostiek in de jeugdzorg
Psychopathologie en het (passend) onderwijs

Het integratieve beeld is leidend
Waar het volgens Marijke bij de diagnostiek om gaat is het integratieve beeld dat tijdens een diagnostisch proces wordt gevormd: Wat zijn de problemen van dit kind in deze situatie, in het gezin, de school? En, hoe verhouden deze verschillende aspecten zich tot elkaar? ‘Daarna volgt pas de stap: Hoe kan ik de DSM-5 gebruiken om de beschrijvende diagnose te klasseren? De DSM staat niet centraal. De beschrijvende diagnose is leidend. Vertaald naar de overstap van de DSM IV naar 5 betekent dit simpel gezegd dat een kind dat in de DSM IV met rood haar wordt gediagnosticeerd, in de DSM-5 nog steeds rood haar heeft. Het enige verschil is dat je soms via een andere route tot deze klassering komt. In de  DSM-5 is 20 jaar nieuwe ontwikkeling in de psychopathologie geïntegreerd.’

De algemene veranderingen in de DSM- 5:
– Meer aandacht voor de (ontwikkelings)leeftijd van de cliënt

– Meer aandacht voor verandering van stoornis in levensloop
– Aandacht voor sekseverschillen
– Verschil in uitingsvorm van problematiek in relatie tot de culturele achtergrond

Weten waar je moet zoeken
In de cursus Blended DSM-5 voor kinderen en jeugdigen gaat Marijke in op de belangrijkste psychische stoornissen bij kinderen en hoe de klassering daarvan is veranderd. ‘Bij autisme zijn de veranderingen heel duidelijk. Bij andere stoornissen is het meer verpakt. Daarom gaan we niet alleen in op de wijzigingen in klassering maar ook op de achterliggende gedachten daarvan. Als je weet hoe de veranderingen tot stand zijn gekomen, kun je de stoornis immers makkelijker terugvinden. Zo worden in de DSM IV de stoornissen van kinderen gegroepeerd in één hoofdstuk. In de DSM-5 wordt een andere systematiek gehanteerd. Daar vind je bijvoorbeeld de reactieve hechtingstoornis niet meer terug in het hoofdstuk over de stoornissen van de kinderleeftijd maar in het hoofdstuk “Trauma en stressor gerelateerde stoornissen”. Daar zit een gedachte achter. Als je die gedachte kent, is het logisch en weet je waar je moet zoeken. ‘

‘Dit kan ik ook!’
Marijke: ‘De cursisten zijn beginners en gevorderden uit alle hoeken van het werkveld. Voor beide groepen is er een specifiek aanbod. De cursisten brengen hun eigen casuïstiek en specifieke deskundigheid mee. Dat is echt genieten. We leren veel van elkaar. Dankzij het vele oefenen met de eigen casuïstiek worden de mogelijkheden van de DSM in de eigen situatie heel zichtbaar en ervaren de cursisten een gevoel van competentie: ‘Dit kan ik ook!’ Daarnaast zijn ze vaak opgelucht dat de overstap van IV naar 5 niet zo ingewikkeld is als het lijkt. Wat ik verder merk is dat veel cursisten geïnspireerd raken hun kennis op het gebied van de psychopathologie op te frissen of te verdiepen en te verbreden. Dat komt omdat werken met de DSM-5 voortdurend een beroep doet op aanwezige kennis binnen dit vakgebied.´

Lees meer over de PAO cursussen:
Blended DSM-5 voor kinderen en jeugdigen
Procesdiagnostiek in de jeugdzorg
Psychopathologie en het (passend) onderwijs

Experts aan het woord

Wil je meer weten over een onderwerp? Of je laten inspireren? Lees dan hier alle artikelen van de docenten en adviseurs van PAO Psychologie. Hier lees je bijvoorbeeld over ontwikkelingen zoals Passend onderwijs, Dilemma’s in de jeugdzorg en DSM 5, maar ook over werkzame mechanismen achter een behandelvorm zoals Cognitieve gedragstherapie.

Loading...

De dilemma’s van ambulante hulpverlening in de jeugdzorg

Elise van der Eijk

2 jaar Jeugdwet: wat gaat goed, wat kan beter?

Ingeborg Galama

Neuropsychologische diagnostiek doet meer recht aan een kind dan een DSM-classificatie

Claudia König en Hanna Swaab

Bekijk hier alle artikelen

Volg ons ook op Instagram!
[Artikel] ‘De kans dat een depressie terugkeert na een behandeling met positieve CGT is kleiner dan na een behandeling met reguliere CGT.’ B…
[Artikel] ‘De kans dat een depressie terugkeert na een behandeling met positieve CGT is kleiner dan na een behandeling met reguliere CGT.’ B…
[Digitaal magazine jeugdcriminaliteit] Het NJI bracht recent een magazine uit, waarin lessen uit de praktijk over jeugdcriminaliteit centraa…
[Digitaal magazine jeugdcriminaliteit] Het NJI bracht recent een magazine uit, waarin lessen uit de praktijk over jeugdcriminaliteit centraa…
[Artikel] “Meer zorgvuldigheid bij de diagnostiek van dementie bij mensen met een verstandelijke beperking.” Dat is al meer dan vijftien jaa…
[Artikel] “Meer zorgvuldigheid bij de diagnostiek van dementie bij mensen met een verstandelijke beperking.” Dat is al meer dan vijftien jaa…
Wij houden je op de hoogte!

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en weet alles als eerste!

Aanmelden

Aanbod op thema

  • Kind en Jeugd
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Volwassen en ouderen
  • Professionele vaardigheden
  • Verstandelijke beperking
  • Oplossingsgerichte Therapie
  • 100% online leren
  • Kind en Jeugd
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Volwassen en ouderen
  • Professionele vaardigheden
  • Verstandelijke beperking
  • Oplossingsgerichte Therapie
  • 100% online leren

Over PAO

  • Over ons
  • Onze docenten
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons
  • Onze docenten
  • Veelgestelde vragen

Kennis en inspiratie

  • Experts aan het woord
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies
  • Experts aan het woord
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies

Contact opnemen

085-4879310
info@pao.nl
Stel een vraag

  • © PAO Psychologie Nascholing & Opleiding
  • Voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Privacybeleid
  • © PAO Psychologie Nascholing & Opleiding
  • Voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Privacybeleid
Stel een vraag
Heb je een vraag over ons aanbod? Ben je op zoek naar een incompany cursus? Of wil je gratis opleidingsadvies? Stel hier je vraag en wij bellen of mailen je binnen drie werkdagen terug! Je kunt ons ook bereiken via: 085 4879310.
info@pao.nl
Mailen kan naar info@pao.nl
085-4879310
Wij zijn maandag t/m vrijdag telefonisch bereikbaar van 09:00 tot 13.00 uur
Chat met ons!
Wij zijn maandag t/m vrijdag bereikbaar van 09:00 tot 13.00 uur