Menu
- CursusaanbodMenuMenuMenuMenu
- Incompany
- Online Leren
- Trauma Academie
- OpleidingsadviesMenu
- Supervisie
Menu
Elise van der Eijk is zorgcoördinator bij Zorgbureau de Puzzel. Naast teamcoaching van collega’s biedt Elise zorg aan cliënten en begeleidt ze het netwerk van cliënten.
‘Met het doel sociale vaardigheden vergroten kan een jongere weinig. Dat is veel te abstract. Door doelen in kleine stappen op te delen, bereik je veel meer.’ Aan het woord is Elise van der Eijk, deelneemster van de praktische incompany cursus Coachend begeleiden van kind en gezin van PAO. ‘De cliënt ervaart veel meer succeservaringen en vergroot zo zijn eigenwaarde. Dat zorgt ervoor dat hij daarna veel sneller stappen kan maken.’
Over Elise van der Eijk
Elise van der Eijk is zorgcoördinator bij Zorgbureau de Puzzel. Naast teamcoaching van collega’s biedt Elise zorg aan cliënten en begeleidt ze het netwerk van cliënten. Daarnaast is zij initiatiefneemster en betrokken bij de incompany cursussen Coachend begeleiden van kind en gezin van PAO die bij Zorgbureau de Puzzel werden gegeven. In de cursus gingen collega’s op een oplossingsgerichte manier aan de slag met de dilemma’s waar ambulante hulpverleners in de jeugdzorg tegenaan lopen.
De cursus bestaat uit de volgende onderwerpen:
Een hele diverse doelgroep
‘Ambulante hulpverleners werken met een hele diverse doelgroep: van normaal begaafd met bijvoorbeeld ADHD of autisme tot minderbegaafd met bijvoorbeeld problemen op het gebied van emotieregulatie of achterstanden op sociaal en emotioneel gebied. Sommige cliënten hebben dan ook langer de tijd nodig om gedrag in te trainen dan anderen. Bij een kind met autisme bijvoorbeeld, zul je voor elke situatie het nieuwe gedrag opnieuw moeten intrainen: voor in het gezin, op bezoek bij opa en oma en voor situaties op school.’
Resultaten laten zien aan de gemeente
‘Als hulpverlener ben je soms geneigd stappen over te slaan. Door de doelen zo klein mogelijk en SMART te maken en daar bewust mee bezig te zijn, voorkom je dat. Bijvoorbeeld zelfstandig sokken aantrekken. Eerst alleen het puntje van de tenen in de sok en zo verder in kleine praktische stapjes. Of in het geval dat een cliënt het lastig vindt om voor zijn krantenwijk tijdens de feestdagen klanten fijne feestdagen te wensen en een kaartje af te geven. Eerst doe je het voor, dan doen je het samen en daarna train je het in. Dankzij die kleine stapjes, kan de cliënt gemakkelijk terugkijken en ervaren wat hij allemaal al kan. In een praktische format die tijdens de cursus wordt behandeld kun je bovendien de gemeente heel goed laten zien dat de gestelde doelen zijn behaald.’
De doelen van cliënt en gemeente zijn verschillend. Wat nu?
Volgens Elise kom je een stuk verder door echt samen met de cliënt aan doelen te werken. Maar soms komen de doelen die de gemeente heeft gesteld, en de doelen van de cliënt niet overeen. ‘Dit komt voor in 20% van de hulpverleningstrajecten. Het Centrum voor Jeugd en Gezin heeft een plan waar jij als hulpverlener een arrangement voor maakt en waarin je de gestelde doelen inplant. Zodra je aan de uitvoering begint, blijken de doelen van het gezin echter anders te liggen. Bijvoorbeeld in het gezinsplan staat als doel sociale vaardigheden vergroten, terwijl de cliënt vindt dat dit niet het probleem is, Hij wil leren meer structuur aan te brengen. Maar als hulpverlener moet je toch je doelen halen. Hoe ga je dit oplossen?
Weerstand wegnemen door zelfinzicht te vergroten
‘Met een bepaalde techniek van bevragen, kun je samen met je cliënt inzichtelijk maken wat er goed en minder goed gaat. Zo wordt de cliënt zich meer bewust van zichzelf en komt tot de conclusie dat hij misschien ook wat moet met zijn sociale vaardigheden. Op die manier neem je de weerstand weg en kun je beide doelen bereiken. Oudere jeugd is vaak een stuk mondiger, maar heeft vaak beperkt zelfinzicht. Door het zelfinzicht te vergroten, kun je een stuk verder komen. De bevragingstechniek maakt vooral ook duidelijk wat de cliënt allemaal al goed kan. Want wanneer je als hulpverlener één negatief aspect benoemt, moet je ervoor zorgen dat je er een aantal positieve aspecten tegenover zet. Eén negatief punt wordt gecompenseerd door vijf complimenten.’
Gevoel visueel maken met een thermometer
De cursus biedt tal van praktische tools voor situaties waar ambulante hulpverleners in gezinnen mee te maken hebben. Nog een voorbeeld: een thermometer in huis hangen waarop de jongere kan aangeven hoe hij zich voelt. Stel dat een jongere geïrriteerd is, dan weet de rest van het gezin dat ze bepaalde dingen niet moeten doen of anders moeten aanpakken. Doordat cliënten dankzij de thermometer hun gevoel visueel kunnen maken, is het veel makkelijker communiceren, wordt het gevoel of de bui bespreekbaar en is de lading er snel af.
Geldgebrek versus goede hulpverlening
Ook het grootste dilemma van de ambulante hulpverlening komt aan bod in de cursus: geldgebrek versus goede hulp. ‘De gemeentes willen dat ambulante hulpverleners steeds meer het netwerk van het gezin betrekken bij de hulpverlening. Dat kan soms wel, maar ook soms niet. Hoe ga je een kind dan toch goed helpen? In de cursus gingen we in op de mogelijkheden, samenwerking met anderen en hoe je effectief communiceert met de gemeente.
Bij elkaar in de keuken kijken
Wat de cursus Coachend begeleiden van kind en gezin volgens Elise zo leuk maakte, is het samen oefenen met andere collega’s. ‘Als hulpverlener werk je vaak alleen. Op de cursus kun je bij andere collega’s in de keuken kijken. Zo leer je niet alleen de vaardigheden die in deze cursus worden behandeld. Je leert ook veel van elkaar.’
Wil je meer weten over een onderwerp? Of je laten inspireren? Lees dan hier alle artikelen van de docenten en adviseurs van PAO Psychologie. Hier lees je bijvoorbeeld over ontwikkelingen zoals Passend onderwijs, Dilemma’s in de jeugdzorg en DSM 5, maar ook over werkzame mechanismen achter een behandelvorm zoals Cognitieve gedragstherapie.
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en weet alles als eerste!