Ga naar de inhoud
  • Mijn leeromgeving
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • 085 4879310
Menu
  • Mijn leeromgeving
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • 085 4879310
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Dyslexie
    • Leerproblemen
    Menu
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Dyslexie
    • Leerproblemen
    • Neuropsychologie
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    Menu
    • Neuropsychologie
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    Menu
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
    Menu
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Trauma Academie
  • Opleidingsadvies
    • Opleidingsadvies
    • BIG-geregistreerde beroepen
    • NIP-registratie en accreditatie
    • Jeugd- en gezinsprofessional SKJ
    • VGCt
    • (Mede)behandelaar dyslexie
    • Praktijkondersteuner GGZ
    Menu
    • Opleidingsadvies
    • BIG-geregistreerde beroepen
    • NIP-registratie en accreditatie
    • Jeugd- en gezinsprofessional SKJ
    • VGCt
    • (Mede)behandelaar dyslexie
    • Praktijkondersteuner GGZ
  • Supervisie
Search
Close
  • Home
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Dyslexie
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Leerproblemen
    • Neuropsychologie
    • Neuropsychologie – diagnostiek en behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Trauma Academie
  • Opleidingsadvies
  • Supervisie
  • Mijn Leeromgeving
  • Contact
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde Vragen
  • 085 4879310
Menu
  • Home
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Dyslexie
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Leerproblemen
    • Neuropsychologie
    • Neuropsychologie – diagnostiek en behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Trauma Academie
  • Opleidingsadvies
  • Supervisie
  • Mijn Leeromgeving
  • Contact
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde Vragen
  • 085 4879310
We updaten onze website! Inschrijven is daarom tijdelijk niet mogelijk. Mail je inschrijving naar info@pao.nl.

Elise van der Eijk

Elise van der Eijk is zorgcoördinator bij Zorgbureau de Puzzel. Naast teamcoaching van collega’s biedt Elise zorg aan cliënten en begeleidt ze het netwerk van cliënten.

De dilemma’s van ambulante hulpverlening in de jeugdzorg

Elise van der Eijk: ‘Bereik doelen van de gemeente én de cliënt door weerstand weg te nemen’

‘Met het doel sociale vaardigheden vergroten kan een jongere weinig. Dat is veel te abstract. Door doelen in kleine stappen op te delen, bereik je veel meer.’  Aan het woord is Elise van der Eijk, deelneemster van de praktische incompany cursus Coachend begeleiden van kind en gezin van PAO. ‘De cliënt ervaart veel meer succeservaringen en vergroot zo zijn eigenwaarde. Dat zorgt ervoor dat hij daarna veel sneller stappen kan maken.’

Over Elise van der Eijk
Elise van der Eijk is zorgcoördinator bij Zorgbureau de Puzzel. Naast teamcoaching van collega’s biedt Elise zorg aan cliënten en begeleidt ze het netwerk van cliënten. Daarnaast is zij initiatiefneemster en betrokken bij de incompany cursussen Coachend begeleiden van kind en gezin van PAO die bij Zorgbureau de Puzzel werden gegeven. In de cursus gingen collega’s op een oplossingsgerichte manier aan de slag met de dilemma’s waar ambulante hulpverleners in de jeugdzorg tegenaan lopen.

De cursus bestaat uit de volgende onderwerpen:

    • balans vinden tussen wat de cliënt zelf kan en wat je als professional moet doen om het zelfoplossend vermogen en de krachten van de cliënt aan te spreken.
    • de cliënt zelf de regie laten nemen over zijn hulpvraag
    • de problemen achter de vraag herkennen
    • cliëntvragen vertalen naar een concreet plan
    • de cliënt begeleiden, sturing bieden en stimuleren zelf in actie te komen

Een hele diverse doelgroep
‘Ambulante hulpverleners werken met een hele diverse doelgroep: van normaal begaafd met bijvoorbeeld ADHD of autisme tot minderbegaafd met bijvoorbeeld problemen op het gebied van emotieregulatie of achterstanden op sociaal  en emotioneel gebied. Sommige cliënten hebben dan ook langer de tijd nodig om gedrag in te trainen dan anderen. Bij een kind met autisme bijvoorbeeld, zul je voor elke situatie het nieuwe gedrag opnieuw moeten intrainen: voor in het gezin, op bezoek bij opa en oma en voor situaties op school.’

Resultaten laten zien aan de gemeente
‘Als hulpverlener ben je soms geneigd stappen over te slaan. Door de doelen zo klein mogelijk en SMART te maken en daar bewust mee bezig te zijn, voorkom je dat. Bijvoorbeeld zelfstandig sokken aantrekken. Eerst alleen het puntje van de tenen in de sok en zo verder in kleine praktische stapjes. Of in het geval dat een cliënt het lastig vindt om voor zijn krantenwijk tijdens de feestdagen klanten fijne feestdagen te wensen en een kaartje af te geven. Eerst doe je het voor, dan doen je het samen en daarna train je het in. Dankzij die kleine stapjes, kan de cliënt gemakkelijk terugkijken en ervaren wat hij allemaal al kan. In een praktische format die tijdens de cursus wordt behandeld kun je bovendien de gemeente heel goed laten zien dat de gestelde doelen zijn behaald.’

De doelen van cliënt en gemeente zijn verschillend. Wat nu?
Volgens Elise kom je een stuk verder door echt samen met de cliënt aan doelen te werken. Maar soms komen de doelen die de gemeente heeft gesteld, en de doelen van de cliënt niet overeen. ‘Dit komt voor in 20% van de hulpverleningstrajecten. Het Centrum voor Jeugd en Gezin heeft een plan waar jij als hulpverlener een arrangement voor maakt en waarin je de gestelde doelen inplant. Zodra je aan de uitvoering begint, blijken de doelen van het gezin echter anders te liggen. Bijvoorbeeld in het gezinsplan staat als doel sociale vaardigheden vergroten, terwijl de cliënt vindt dat dit niet het probleem is, Hij wil leren meer structuur aan te brengen. Maar als hulpverlener moet je toch je doelen halen. Hoe ga je dit oplossen?

Weerstand wegnemen door zelfinzicht te vergroten
‘Met een bepaalde techniek van bevragen, kun je samen met je cliënt inzichtelijk maken wat er goed en minder goed gaat. Zo wordt de cliënt zich meer bewust van zichzelf en komt tot de conclusie dat hij misschien ook wat moet met zijn sociale vaardigheden. Op die manier neem je de weerstand weg en kun je beide doelen bereiken. Oudere jeugd is vaak een stuk mondiger, maar heeft vaak beperkt zelfinzicht. Door het zelfinzicht te vergroten, kun je een stuk verder komen. De bevragingstechniek maakt vooral ook duidelijk wat de cliënt allemaal al goed kan. Want wanneer je als hulpverlener één negatief aspect benoemt, moet je ervoor zorgen dat je er een aantal positieve aspecten tegenover zet. Eén negatief punt wordt gecompenseerd door vijf complimenten.’

Gevoel visueel maken met een thermometer
De cursus biedt tal van praktische tools voor situaties waar ambulante hulpverleners in gezinnen mee te maken hebben. Nog een voorbeeld: een thermometer in huis hangen waarop de jongere kan aangeven hoe hij zich voelt. Stel dat een jongere geïrriteerd is, dan weet de rest van het gezin dat ze bepaalde dingen niet moeten doen of anders moeten aanpakken. Doordat cliënten dankzij de thermometer hun gevoel visueel kunnen maken, is het veel makkelijker communiceren, wordt het gevoel of de bui bespreekbaar en is de lading er snel af.

 Geldgebrek versus goede hulpverlening
Ook het grootste dilemma van de ambulante hulpverlening komt aan bod in de cursus: geldgebrek versus goede hulp. ‘De gemeentes willen dat ambulante hulpverleners steeds meer het netwerk van het gezin betrekken bij de hulpverlening. Dat kan soms wel, maar ook soms niet. Hoe ga je een kind dan toch goed helpen? In de cursus gingen we in op de mogelijkheden, samenwerking met anderen en hoe je effectief communiceert met de gemeente.

Bij elkaar in de keuken kijken
Wat de cursus Coachend begeleiden van kind en gezin volgens Elise zo leuk maakte, is het samen oefenen met andere collega’s. ‘Als hulpverlener werk je vaak alleen. Op de cursus kun je bij andere collega’s in de keuken kijken. Zo leer je niet alleen de vaardigheden die in deze cursus worden behandeld. Je leert ook veel van elkaar.’

Experts aan het woord

Wil je meer weten over een onderwerp? Of je laten inspireren? Lees dan hier alle artikelen van de docenten en adviseurs van PAO Psychologie. Hier lees je bijvoorbeeld over ontwikkelingen zoals Passend onderwijs, Dilemma’s in de jeugdzorg en DSM 5, maar ook over werkzame mechanismen achter een behandelvorm zoals Cognitieve gedragstherapie.

Loading...

Emotieregulatieproblemen en grensoverschrijdend gedrag

Judith Yntema

Comorbiditeit dyslexie en andere leer- en gedragsstoornissen

Beatrijs Brand
Beatrijs Brand

2 jaar Jeugdwet: wat gaat goed, wat kan beter?

Ingeborg Galama

Bekijk hier alle artikelen

Volg ons ook op Instagram!
[Artikel] ‘De kans dat een depressie terugkeert na een behandeling met positieve CGT is kleiner dan na een behandeling met reguliere CGT.’ B…
[Artikel] ‘De kans dat een depressie terugkeert na een behandeling met positieve CGT is kleiner dan na een behandeling met reguliere CGT.’ B…
[Digitaal magazine jeugdcriminaliteit] Het NJI bracht recent een magazine uit, waarin lessen uit de praktijk over jeugdcriminaliteit centraa…
[Digitaal magazine jeugdcriminaliteit] Het NJI bracht recent een magazine uit, waarin lessen uit de praktijk over jeugdcriminaliteit centraa…
[Artikel] “Meer zorgvuldigheid bij de diagnostiek van dementie bij mensen met een verstandelijke beperking.” Dat is al meer dan vijftien jaa…
[Artikel] “Meer zorgvuldigheid bij de diagnostiek van dementie bij mensen met een verstandelijke beperking.” Dat is al meer dan vijftien jaa…
Wij houden je op de hoogte!

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en weet alles als eerste!

Aanmelden

Aanbod op thema

  • Kind en Jeugd
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Volwassen en ouderen
  • Professionele vaardigheden
  • Verstandelijke beperking
  • Oplossingsgerichte Therapie
  • 100% online leren
  • Kind en Jeugd
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Volwassen en ouderen
  • Professionele vaardigheden
  • Verstandelijke beperking
  • Oplossingsgerichte Therapie
  • 100% online leren

Over PAO

  • Over ons
  • Onze docenten
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons
  • Onze docenten
  • Veelgestelde vragen

Kennis en inspiratie

  • Experts aan het woord
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies
  • Experts aan het woord
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies

Contact opnemen

085-4879310
info@pao.nl
Stel een vraag

  • © PAO Psychologie Nascholing & Opleiding
  • Voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Privacybeleid
  • © PAO Psychologie Nascholing & Opleiding
  • Voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Privacybeleid
Stel een vraag
Heb je een vraag over ons aanbod? Ben je op zoek naar een incompany cursus? Of wil je gratis opleidingsadvies? Stel hier je vraag en wij bellen of mailen je binnen drie werkdagen terug! Je kunt ons ook bereiken via: 085 4879310.
info@pao.nl
Mailen kan naar info@pao.nl
085-4879310
Wij zijn maandag t/m vrijdag telefonisch bereikbaar van 09:00 tot 13.00 uur
Chat met ons!
Wij zijn maandag t/m vrijdag bereikbaar van 09:00 tot 13.00 uur